AVRASYA DOSYASI

329

GIRiS

“BOLUCU TELEVIZYON YAYINCILIGI”
VE ULUSLAR ARASI BAGLANTILARI:
MED-TV ORNEK OLAYI 1994-1999

Sedat LAGINER*

As a result of the failure in the armed struggle, the PKK, the ille-
gal separatist terror organisation, searched new ways to main-
tain its power and influence. Apart from this, some of the States
forced the PKK leadership to use the political tools instead of
the armed terrorist activities. The MED-TV was a direct result of
these two factors. The channel was established in London in
1994. It had studios and offices in Belgium, France, Sweden,
Germany and Russia. The PKK sponsored the channel by using
the sources from the drug, arms and people trading. Usurped
and donations were other financial sources for the MED-TV
channel. As Independent Television Council of the United
Kingdom pointed out, the channel encouraged the violence in
Turkey and gave a clear support to those recognised as “terror-
ist” by the British and Turkish authorities. This article focuses on
the “MED-TV case” and the tv broadcasting as a tool of the ter-
rorist organisations with a special emphasis on the PKK and
MED-TV.

ilahl catismalardaki basansizlik ve dis yonlendirmeler belli bir
sure sonra PKK’y1 siyasi alana kaymaya yoneltmistir.! Televizyon
yayinciligi bu yonelisin dogal bir uzantisidir ve yonelisin en acik
gostergelerindendir. 1994 yilindan itibaren artik PKK'nin da bir tele-
vizyon kanali vardir ve propaganda yapmak icin daglarda catismasina
gerek Kkalmamistir. Gelisen teknoloji, ayrilik¢r teréra Turk
vatandaslarinin evlerine, odalarinin en mahrem kosesine kadar tasimis
ve boylesine 6nemli bir gelisme karsisinda Turk Devleti kullanabilecegi

Ogretim Uyesi.

Yrd. Dog. Dr., Ganakkale Onsekiz Mart Universitesi, Iktisadi ve Bilimler Fakiiltesi Uluslar Arasi lliskiler Bolimi

E-mail: slaciner@eraren.org.

PKK’nin ilk yillar ve zaman iginde gdsterdigi gelisim konusunda detayl bir analiz icin bkz. Ihsan Bal,

Prevention of Terrorism in Democracies, yayinlanmamig doktora tezi, University of Leicester, ingiltere, 1999;
Umit Ozdag, Tiirkiye, Kuzey Irak ve PKK, Bir Gayri Nizami Savas’in Anatomisi, (Ankara: ASAM, 1999) ; Nihat
Ali Ozcan, PKK (Kiirdistan Isci Partisi), Tarihi, Ideolojisi ve Yontemi, (Ankara: ASAM, 1999) ; Ismet Imset, PKK,
Ayrilikgi Siddetin 20 Yili (1973-1992), (Ankara: TDN, 1993) ; Mehmet Ali Birand, Apo ve PKK, (istanbul: Milliyet
Yayinlari, 1992) ; Bkz. Robert Olson, “The Kurdish Question in the Aftermath of the Gulf War: Geopolitical
and Geostrategical Changes in the Middle East”, Third World Quarterly, Cilt. 13, No. 3, (1992).

Avrasya Dosyasl, Istihbarat Ozel, Yaz 2002, Cilt: 8, Sayi: 2, s. 329-371.




330 SEDAT LACINER / “BOLUCU TELEVIZYON YAYINCILIGI” VE ULUSLARARASI ...

ceecscccsccces cok az ara¢c bulabilmistir. PKK
Her ne kadar MED ve uydudan yayincilik sayesinde

MEDYA TV olaylan gesitli  penzerleri (ETA, IRA vd.) ile
tartismalarda ‘Kiirtce Kiyaslanamayacak bir basariya
televizyon sorunu’ bash@ , imza atmis, belki de propagan-
altinda ele alimyorsa da, dasi icin birden fazla iilkeyi, ulus-
bu durum biiyiik bir lar aras1 alani ve hatta uzayi

rahatlikla Kullanabilen ilk teror
kavram karmasasinin A
orguta sifatint kazanmistir. Bu
sonucudur.

L eesscececessss Dadlamda ‘MED-TV olayl’ Turkiye

ve benzeri sorunlar ile karsilasan

diger ulkeler icin ‘paha bicilmez’ tecriibeler icermektedir. MED-TV

sadece ayrilik¢l yayincilik degil, PKK ve Avrupali bazi devletler

arasindaki direkt baglantilan da ortaya cikarmaktadir. Bu cercevede

makalenin amaci, MED-TV olayini kanalin kurulusundan kapatilmasina

kadar gecen slrecte ele almaktir. Makalenin sinirlart nedeniyle sorunun

bir ¢cok boyutu (yayinlarin icerigi, etkisi vd.) baska bir yazida ele
alinmak Uzere bilingli olarak yazinin disinda birakilmistir.?

Kullanillan materyaller ise agirlikli olarak kanalin yayin yaptid
Ingiltere kaynakldir. ingiliz Meclisindeki gériusmelere ek olarak, MED-
TV'nin yapmis oldu@u yazili agiklamalar ve yayinlari da ¢alismada kul-
lanilmistir. Ayrica Turk basini ve diinya basini da agirlikh olarak kul-
lanilan kaynaklar arasindadir. Bunlarin disinda teorik ve konu ile ilgili
Kitap ve makalelere de basvurulmustur.

Calismaya ge¢meden Once bir diger noktanin altini cizmekte yarar
vardir: Her ne kadar MED ve MEDYA TV olaylan cesitli tartismalarda
‘Kiirt¢ce televizyon sorunu’ bashdi altinda ele aliniyorsa da, bu durum
buyuk bir kavram karmasasinin sonucudur. MED-TV ve MEDYA TV’'nin
yaptigi ‘Kuartge’ degil, ‘Kartg¢ii televizyon yaymncihgi’dir. MED-TV
yayinlarinin énemli bir kisminin Kiirt¢e dilinde yapilmamis olmasi da
bu gercege isaret eder. Bu durum siradan bir ‘kavram tartismasi’'ndan
daha 6nemlidir. Clinkii, bu yayinlann ‘Kirt¢ce yayincilik’ acisindan ele
almak terOr Orgutinin yaymlarini Kismen mesrulastinrken, Kirtge
yayincilik gibi Turk duisiince hayatinin énemli bir konusunda yapici
konum almay1 da engeller. Bu da en ¢ok terdr gruplarinin arzulayacagqi
bir sonuctur. Sonu¢ olarak MED-TV Kkonusunun ayrilik¢l teror
cercevesinde ele alinmasi gerekmektedir.

2 Calismayl tamamlayici bir diger makale icin bkz.: Sedat Laginer, “MED-TV'nin Etki ve Islevleri”, Stratejik

Analiz, Cilt. 3, Sayi. 27, (Temmuz, 2002), ss. 119-132.




AVRASYA DOSYASI 331

BOLUM 1
KURULUS VE FINANSMAN KAYNAKLARI

MED-TV, PKK'nin 5-15 Mart 1994 tarihleri arasinda gerceklestirdigi
kongrede alinan karar dogrultusunda, 1994 yilinin Ekim ayinda
ingiltere’de kuruldu.> Kanalin neden bu tarihte kuruldugu sorusu 6énem-
lidir. PKK'nin faaliyetleri incelendiginde silahl faaliyetlerinin 1990 ve
hemen sonrasinda zirveye ulastiqi; fakat bu tarihten sonra ciddi bir inis
trendine girdigi gdézlemlenmektedir. Terér uzman Ali Nihat Ozcan’a
gore bu gelismenin en O6nemli nedeni silahli mucadelenin istenen
sonuclart vermemis olmasidir.* Silahli miicadele ciddi fedakarhklar
ister ve maliyeti yliksektir. Bu nedenle sonuclarin hizla alinmasi ve
diger asamalara gecilmesi gerekir. iste PKK bu doniisiimii gerceklestire-
memis ve silahli alandaki kazanimlarini siyasi kazanimlara ¢evireme-
mistir. Bu baglamda dtinyadaki siyasi gelismeleri de dikkate alan orgiit,
bazi Avrupa ulkelerinin de telkinlerine uyarak faaliyetlerini askeri alan-
dan siyasi alana kaydirmaya baslamistir.® ‘Akil hocalar’ disarida olan
yeni stratejinin en dnemli parcasini ise ‘yeni bir Kiirt ulusu yaratmak’
fikri olusturmustur. Daha ¢ok Kiiltlirel talepler ile ortaya cikacak olan
orgut ve taraftarlar silahlart miimkuin oldugunca susturacak, kendisini
Kiilttrel ve siyasal haklar verilmeyen bir azinh@in temsilcisi olarak sun-
maya baslayacaktir. Bu planda PKK tarafindan bilincli bir sekilde Avrupa
ve dunyanin diger yerlerinde olusturulmus olan ‘Kurt diasporasi’'na da
onemli gorevler dusmektedir. Yeni bir Kirt ulusunun temel sarti ise
ortak bir dil ve Kkiltirde standartlasmadir. Birbirinden c¢ok farkl
gelenekleri ve lehgeleri bulunan Kurt topluluklan birbirleri ile iletisim
kurmakta dahi zorluk c¢cekmektedirler. Bunun farkinda olan orgiit,
1990’larn ortasinda ilk olarak Kiirtge’de standartlastirma faaliyetlerine
hiz verilmesini istemis; ikinci olarak ise Avrupa’da ‘topradi olmayan bir
Kurt milletinin olusturulmasini ve bunun demokrasinin tiim imkanlarini
ve icinde bulundugu ulkeleri de kullanarak Turkiye tlizerinde baskida
bulunmasini planlamistir. Bu projenin en énemli ayad ise teknolojinin
sagladigi imkanlar sayesinde miimkiin hale gelen Kiirtce ve Kiirtci
radyo ve televizyondur. Uluslar arasi alandaki yasal bosluga ek olarak
bu konuda bazi Avrupa lilkelerinin tesvik ve desteklerinin de goruldiigi
aciktir. Aksi taktirde Avrupa’nin en 6énemli ulkelerinde program uretip,

MED-TV lisansini ITC’den 10 yillik bir siire icin ‘Uydu Televizyonlan Hizmetleri® klasmaninda almistir: ITC
Annual Report, 1996, 1997, 1998, Londra, ITC ; ‘Kurdish Stations Keep Diaspora in Touch’, BBC News, (16
Subat 1999).

Nihat Ali Ozcan ile yapilan miilakat, Temmuz 2001, Ankara.

Bu dénemde Almanya, Yunanistan, ABD ve diger bazi Ulkelerden PKK’ya ¢ok sayida temsilcinin gittigi
unutulmamalidir.




332 SEDAT LACINER / “BOLUCU TELEVIZYON YAYINCILIGI” VE ULUSLARARASI ...

efoooeeceennes ayni llkelerden yayin yapan bir
¢ _ Kanalin neden ayriikgi  kanalin  varhgini
E Ingiltere’de kuruldugu stirdirmesi miimkiin degildir.
: sorusuna gelecek Zaten bunu PKK disinda gercek-
s+ olursak, MED TV’nin bu lestirebilmis bir baska ayrilik¢i
* iilkede kurulmasimin hareket de mevcut degildir.

en énemli nedeninin Kanall bu cercevede 30 Mart
1995'de deneme yayinlarina

yaymcihk al“amlndE! diger baslamis, normal yayin akisina
Avrupa ulkelerine ise 15 Mayis 1995’de gecmistir.
nazaran gorece daha MED TV temelde Kiirtge (Tlrkiye
liberal bir sisteme Kiirtcesi ve Kirmanca) ve Tirkce
sahip olmasi oldugu olmak tizere iki dilde yayin

soylenebilir. yapmis ve bunun yaninda her
ecesccscssesses hafta carsambalan ingilizce,

zaman zaman da diger dillerde (Arapga, Suryanice gibi) ve diger Kiirtce
lehcgelerinde haber bultenleri yayilamistir. Agirlikh olarak Tiirkge yayin
yapilmasinin en 6nemli nedeni izleyici kitlesinin paylastidi en genis
ortak dilin Tirkce olmasidir. Diger bir deyisle her ne kadar farkl
lehgeleri Kkullansalar da en genis Kirt izleyici Kitlesine Turkce ile
ulasabilmistir. Bunun Kiirt¢ti bir hareket icin biuiylik bir celiski
oldugunun Kkanal yoneticileri de farkindaydi ve Turkce ile Kurtce
karnistirilarak izleyiciye Kiirtce dgretme cabasi da goze carpiyordu. Ozel-
likle kucuk yastaki izleyiciler icin Kiirtce dersleri yayinlaniyor, orgiite
bagh dernekler de bu c¢abalara destek veriyorlardi. MED-TV 1999
yilinda 18 saatlik bir yayin suiresine ulagsmistir.

Kanalin neden Ingiltere’de kuruldugu sorusuna gelecek olursak,
MED TV'nin bu tilkede kurulmasiin en 6nemli nedeninin yayincilik
alaninda diger Avrupa ulkelerine nazaran gérece daha liberal bir sis-
teme sahip olmasi oldugu sdylenebilir. Bunun disinda baska nedenlerin
bulunup bulunmadigl konusunda gerek basinda, gerekse kamuoyunda
yaygin suphelerin bulundugu anlasilmaktadir. Fakat, s6z konusu
supheleri dogrulayacak elimizde kesin deliller yoktur. Ancak, MED-
TV’nin kapatilmasindan sonra ‘PKK'nin ingiltere’deki dostlarinin’ devre-
ye girerek yine bu illkede yayin yapilabilmesi icin c¢alismalari bu
konudaki stupheleri artirmaktadir. Ayrica dinyanin en tehlikeli teror
orgutlerinden birinin Kurdurdugu bir televizyon kanalinin bdylesine
kolay bir sekilde Londra’dan yayin yapabilmesi ve buna o tilkenin izin
vermedigini distinmek de en hafif tabiriyle ‘saflik’ olsa gerektir. Buna
karsin MED-TV'nin kurulmasindaki en dikkat ¢ekici tlilkenin Almanya
oldugu soylenebilir. Daha 6nce de belirtildigi tizere MED-TV'nin kKurul-
masi karannin alindiqi zamanlarda ve oOncesinde Ocalan’in Alman




AVRASYA DOSYASI 333

ziyaretcilerinin artmasi1 dikkat c¢ekicidir. Ayrica kanal Kkurma
calismalarinin neredeyse tamamina yakininin Almanya’da gerceklesmis
olmasi da 6nemli bir ayrnntidir. MED-TV'nin Mudiira Hikmet Tabak'in
verdigi bilgiye gore ilk toplantilar Almanya’'nin KéIln sehrinde yapilmis
ve bu toplantiy1 diger toplantilar izlemistir.® Kurulus asamasinda
Tabak’a ek olarak Yunanistan’dan Yalc¢in, Avusturya’dan Sayan,
Almanya’dan Vanli gibi isimler 6n plana c¢ikmis, fakat agirlik
Almanya’dan gelenlerde olmustur.

Boylece kanal, yayn iznini ingiltere’de yayin yapan kanallara lisans
veren kurulus olan ITC'den (Independent Television Commission’dan -
Bagimsiz Televizyon Komisyonu), Med Broadcasting Limited adi altinda
almistir.” Resmi verilere gore kanalin mal sahibi 6zel Kisilerdir. Abdullah
Ocalan’in ifadelerine gore Hikmet Tabak da sahipleri arasinda goriin-
mektedir. Tabak ayn1 zamanda kanalin uzunca bir siire ‘direktorlugii'nii
de yapmustir. Fakat, Abdullah Ocalan yakalandiktan sonraki
ifadelerinde Tabak’'in ‘paravan bir isim’ oldugunu su sézler ile agiklar:
‘Hikmet Tabak MED-TV'nin sahibi olarak gériinmektedir. Londra’dadir.
Resmi goriismelerde o bulunur. Aslinda paravan bir isimdir.”* Ocalan’in
ifadelerinden Ismet Imset’in de dahil oldugu bazi Turk-Kirt kokenli
Kisilerin de MED-TV'nin Kkurulusunda PKK’ya yardimci oldugu, fakat
basta hukuki ve mali isler olmak flizere teknik konularda bir ¢ok
yabancinin bu kurulusta faal olarak rol aldidi anlasilmaktadir. Kanalin
kameramanlarindan Fevzullah Timur'un verdidi bilgilere gére kanalin
Kurulus yillarinda teknik isleri gerceklestiren kadronun ytlizde 901
yabanci kokenli idi.° Hukuki konularda bazi Hollandali avukatlar destek
saglarken, Abdullah Ocalan MED-TV'nin kurulusunda basta Yunanistan,
Kibris Rum Kesimi ve Hollanda olmak tizere bir ¢cok devletten acik ya
da gizli destek goOrdiiklerini aciklamistir.’ Kanaln bir ortaginin da
Kanadali oldug@u bilinmektedir."

MED-TV'nin finansmani kagit tizerinde Avrupa’da yasayan sempati-
zanlar tarafindan saglaniyordu. Kanal is dinyasindan reklam almayi
umduysa da, resmi kanallardan gelen uyarlarin da etkisiyle ciddi

& “Be MED TV Namese”, Ozgiir Politika, (31 Mart 2001).

ITC ve Ingiltere’de yayin politikalan hakkinda daha fazla bilgi igin bkz. Ralph Negrine, Politics and Mass
Media in Britain, (Londra ve New York: Routledge, 1994) ; Edward Buscombe (der.), British Television,
(Londra: Oxford University Press, 2000).

& “1987'de Istanbul Uzerinden Ugtum”, Hiirriyet, (3 Temmuz 1999).
®  “Be MED...".

0 “PKK’'nin 30 Yayini Var”, Hrriyet, (3 Temmuz 1999).

Abdullah Ocalan bu ortag tanimadigini iddia ediyor.




334 SEDAT LACINER / “BOLUCU TELEVIZYON YAYINCILIGI” VE ULUSLARARASI ...

sayllabilecek hig bir firma MED-TV’ye reklam vermeyi kabul etmemistir.
Boylece kanal PKK’ya bagli olma konumunu gliclendirerek strdur-
mustiir. MED-TV resmi kurumlar 6éniinde PKK ile olan iliskisini her ne
kadar sert bir dille reddetmisse de, Abdullah Ocalan MED-TV'nin bu
ozelligini acikga itiraf etmistir:

‘Sirket anlasmasinda MED televizyonunun ortadg var goérunuyor;
ancak MED televizyonu bizim televizyonumuzdur ve bizim destegimiz
olmadan ytirimez."'?

Bu cercevede MED-TV'nin finansmani daha ¢ok PKK tarafindan yasa
dis1 araglar kullanilarak saglanmistir. Yine Ocalan’in ifadelerine gore
kanalin yillik gideri 50 milyon Mark civarindaydi. Sirket kurmak icin
bankaya 12 milyon Marklik bir teminat yatinlirken, en 6nemli gider
kalemi 15 milyon Mark civarinda oldugu belirtilen uydu kirasi1 olmustur;
fakat orgutiin yapisindan dolayr bu rakamlarin ne kadar glivenilir
oldugu da tartismalidir. Bunun yaninda surasi kesindir ki MED-TV Kurul-
dugu gunden sonra PKK'nin en ¢ok kaynak aktardigi birimlerinden biri
haline gelmistir. Finansman kaynaklarn dort kategoride incelenebilir: 1.
PKK’ya yapilan ‘bagislar’ (ya da haraglar) ve PKK aracilidiyla yurt disina
gelebilmis ve bu sayede is bulabilmis Kisilerin maaslarindan kesilen
oranlar, 2. PKK'nin yasa disi eylemleri, 3. Dis destek (Rum lobisi vb.),
4. Diger.

I.a. Bagis ve Haraclar

Ik olarak PKK, Turkiye ve yurt disinda topladig badis ve haraglardan
bir kKismini MED-TV’'nin faaliyetleri icin ayirmistir. Resmi kaynaklarin
iddialarina goére bu ‘bagislar’ Turkiye’de sempatizanlar yaninda ¢cogu
zaman zorla, Kurt kokenli is adamlar1 ve zenginlerden de alinmistir.
Ayrica PKK uzunca bir siire bélgedeki hemen her tirli ticari faaliyetten
de pay almistir.’> Avrupa ve Kuzey Amerika’da toplanan haraglar ise
‘aslan payinr’ olusturmustur. Bu ulkelere PKK araciligiyla giren multeci
ve gocmenlerden alinan paylar ve toplanan haraglar ¢ok buytlik bir
finansman kapisi olmustur. Cogu zaman bagis ile hara¢ arasinda
gerceklesen para toplama isleminin basta Almanya, Fransa, Ingiltere,
Isve¢, Norveg, Danimarka ve Beneliiks tlkeleri olmak tlizere genis bir
cografyada PKK gorevlilerince ‘vergi, badis, yardim’ gibi isimler altinda
yuratuldigu anlasiimaktadir. Bu ¢cercevede diuzenlenen Konser, eglence

2 Abdullah Ocalan’n DGM savcilari tarafindan Imarli Cezaevi'nde alinan ilk ifadelerinden, icinde Tuncay

Ozkan, Operasyon, (Istanbul: Dogan Kitap, 2000), s. 226.
Sedat Laginer, “PKK Yatinmlardan Harag Aliyor”, Milliyet, (11 Agustos 1994) ; Bal, Prevention...

13




AVRASYA DOSYASI 335

coecoreccsccee kurs gibi ‘yasal’ faaliyetlerden
.Oz.elllkle Alman.ya ve yuksek giris, ya da katilm ticret-
Ingiltere’de parti yaymn leri alinarak ustil ortalil  bir

organlan ve PKK’ya yakin sekilde  bagils ve  harag
gazete ve dergiler fiyatlarmin 51005t Ozellikle Almanya
cok iizerinde Tirk-Kiirt ve ingiltere’de parti yayin organ-
market ve gazete bayilerinde, ; |5, ye PKK’ya yakin gazete ve
¢ogu kez zorla satilarak dergiler fiyatlarinin ¢ok tizerinde
gelirler arttinlmaya Turk-Kiirt market ve gazete bayi-
cahisilmigtur. lerinde, ¢ogu kez zorla satilarak
seececcccsscec® gelirler arttinlmaya calisimistir.
Bazen bu yaymlar zengin bir is adamina ‘uygun bir selam’ ile gdonder-
iliyor, o is adami da bu yaymnin degerini ‘fazlasiyla’ 6diiyordu. Bu yol-
larla elde edilen gelir zamanla Oylesine buyumdustur ki bu tlkelerdeki
esnafin kaldiramayacadi boyutlara ulasmis ve 6rgutin tiim tehditlerine
karsin bazi Avrupa lilkelerinde sikayetler polise kadar ulasmayi
basarmustir. Ornegin, ingiltere’de bu sikayetler sonucunda polis belli
derneklere baskinlar diizenlemek zorunda kalmistir. Bu baskinlardan
ciddi bir sonug¢ alinamamustir, fakat Ingiliz gizli istihbarat servisi MI5 ve
diger polis birimlerinin rakamlarina gore, sadece 1993 yilinda PKK'nin
ingiltere’de topladidi haraglar iki milyon ingiliz poundunu (yaklasik alti
milyon Alman Marki) buluyordu. ingiltere gibi, Almanya ve Fransa ile
karsilastinldiginda PKK'nin zayif kaldidi bir lilkede bu kadar gelir elde
edilmesi PKK'nin toplam butcesi hakkinda ciddi ipuglan verebilir.
Nitekim Belcika polisi tarafindan yapilan Sputnik Operasyonu’ndan
sonra sizan bilgilere gére PKK'nin Avrupa’dan topladidl hara¢ miktarinin
aylk 250 milyon Marki gectigi belirtiliyordu. Sadece Belcika'da
toplanan aylik hara¢ miktar ise 300 bin Frankti. Toplanan haraglar
PKK’ya bagl dernek ve Kkuruluslarca her tulkenin merkezinde belli
hesaplarda toplaniyor ve yasal gorinim altinda Almanya’ya, ya da
baska bir merkeze aktariliyordu. Paranin toplanmasindan sonra yon-
lendirilmesiyle ilgili sorumlularsa dogrudan ERNK’'dandi. Birazdan
goruleceg@i gibi bu paralardan MED-TV yayinlarina ciddi bir pay
ayrilirken, bir c¢ok yardim kampanyast da MED-TV'nin basin
ayricaliklarindan yararlanilarak diizenlenmistir.

Bu baslik altinda degdinilmesi gereken bir diger kaynak da PKK
tarafindan getirilen, ya da PKK’dan yardim alarak is bulmus kisilerden
alinan ‘vergi’lerdir. Tamamiyla ekonomik saikler ile Turkiye’den ¢ikan
bir cok go¢men gittikleri lilkede umduklarini bulamadilar. Her seyden
once yabanci dil bilmiyorlardi. Ayrica hukuksal surecten de bihaber
olduklarindan kendilerine sunulan her turlii yardim elini kabul etmek
zorunda Kkaldilar. Bu konuda 1990°larda buyuk 6lctuide uzmanlasan PKK




336 SEDAT LACINER / “BOLUCU TELEVIZYON YAYINCILIGI” VE ULUSLARARASI ...

icin bu Kisiler gercekten cok kolay birer hedef olmustur. Uzman avukat
ve danismanlar yardimiyla bu Kisileri kolayca bu tilkelere yerlestiren ve
onlara is bulan 6rgiit sonrasinda da bu Kisileri yalniz birakmamuistir.
Bunun Kkarsiliginda ise ‘vergi’ adi altinda orgute kaynak toplanirken,
diizenlenen toplantilara bu sahislarin katilmalarn da gerekmektedir. Bu
durumda olan bir sahis maasinin oldukca yliksek sayilabilecek bir ke-
simini Orgite vermek zorundadir. Bu bir tiir ‘diyet’ borcu gibidir. Bu
Kisilerin 6Gnemli bir kismi daha 6nce de belirtildigi lizere siyasi olmadigi
gibi, bu durumdan Kkurtulmak isteyenlerin sayisi da azimsanmayacak
olcudedir.

Ozellikle Almanya’dan gelen haberler PKK'nin Ocalan’in yakalan-
masindan sonra hara¢ konusuna 6zel bir agirlik verdigini gostermistir.
KoéIn’den yazan bir Tirk isgisinin ifadeleri bu durumu agik¢a ortaya
Koymustur:

“Burada PKK’cilarin kurdugu YEKOM diye bir orglit var... Bu 6rgut
tiyeleri biz Turkiye Cumbhuriyeti vatandasi iscilerden zorla para
topluyor. Vermeyenleri tehdit ediyor: “Cocugunuzu PKK’ya
katanz” diyor. Sadece son ti¢ ayda 1500 markimi aldilar. “PKK’'nin
parasi azaldi. Medya TV'ye para lazim, Ozgiir Politika’'ya para
lazim” diyorlar. Zorla Ozgiir Politika’ya abone yaptiryorlar. Bir
yillk abone parasini pesin istiyorlar, YEKOM’a tliye olmamiz isti-
yorlar... Biz Koéln’deki Tiurk Konsolosluguna sikayet amaciyla
gidiyoruz; ama bize alaka gOstermiyorlar. “Polise gidin” diyorlar.
Biz polise gittigimizde bizden yazili sikayet istiyor. PKK da bunu
oOdreniyor.”"*

I.b. Yasa dis1 Yollardan Flde Edilen Gelirler

ikinci énemli gelir kaynagi PKK'nin yasa disi yollardan elde ettigi
gelirlerdir. Dogas1 geregi PKK uyusturucu ticaretinden, kara para akla-
maya, yasa disi yollardan Avrupa ulkelerine adam sokmaya, adam
kacirmadan, orgiitlii suglara kadar ¢ok genis bir alanda faaliyet gosterir.
Polis raporlart bu kanimizi dogrulayacak veriler ile doludur; fakat bun-
lar icinde uyusturucunun Ozel bir yeri vardir. Uyusturucu, Ingiliz
polisinin ve narkotikten sorumlu haber alma 6rgutu NCIS'nin (National
Criminal Intelligence Service) verilerine gore, PKK'nin en 6nemli gelir
Kaynaklarindan biridir. Bu kuruma gore, PKK tim Avrupa Birliginde
satilan eroinin yariya yakinindan dogrudan sorumlu tutuluyor. Yine ayni
kaynaklar PKK'nin Tiirkiye’deki ve Avrupa’daki faaliyetlerini, bu kay-

" Yalgin Bayer, “PKK’nin Yeni Oyunu”, Hiirriyet, (6 Eyliil 2001).




AVRASYA DOSYASI 337

naktan gelen finansman ile sagladigini da belirtiyor.’* NCIS’e gobre
PKK'nin 1988 yilindaki geliri yaklasik 85 milyon dolardi ve bunun %
447G uyusturucu kacakciligindan geliyordu.'® Alman polisine gore ise
Kiirt k6kenli vatandaslarin uyusturucu ticaretinden elde ettigi gelir 250
milyon Mark civarindaydi. Hannover Emniyet Mudiiri Hans Dieter
Klosa'nin unlii Alman dergisi Focus’a verdidi bilgilere gére PKK ile
Avrupa’daki organize suclar arasinda dogrudan bir iliski vardi ve
uyusturucu da bu baglantinin can alici noktasiydi. Hannover ve
Hamburg polisinin yaptiqi aciklamalara gére Almanya’daki faaliyetleri
sonucunda PKK'nin kasasina giren miktar haftada 500 bin Marki geciy-
ordu."” Bu rakamlar 6énemli sayllmakla birlikte Avrupa uyusturucu
ticaretinin kapasitesi g6z oniinde tutuldugunda, bu rakamlar ¢cok miite-
vazi kalmaktadir. Her ne kadar PKK list yonetimi uyusturucu ile
dogrudan baglantisini reddetse de sadece 1984-1993 dénemleri
arasinda yakalanan 154 PKK iyesi Almanya’da, 5'i ise Ingiltere’de
yakalanmistir. Ustelik bu rakamlara orgiitle dogrudan iliskisi oldugu
halde bunu gizlemeyi basarabilmis, uyusturucu ticareti yapanlar dahil
degildir. ingiltere 6rnegini ele alacak olursak, Ingiltere’ye uyusturucu
sokmaya c¢alisan bir cok PKK sempatizani polis tarafindan yakalaniyor,
fakat bunlarin PKK ile baglantilarinin ispati oldukca zor. Bu konuda en
biiyiik operasyonlardan bir tanesi 1993 yilinda Ingiliz polisinin
ingiltere’ye 200 kg. eroin sokmak isteyen bir grubu yakalamasiydi.
Polis yakalananlarin PKK icin calistigindan stipheleniyordu. Fakat bunu
delillendirmek kolay degildi.

AP’den Richard Cole’a gore PKK sadece Avrupa uyusturucu pazarini
denetimi altinda bulundurmamis, bu kitada sagladi@i ustunlugiin
verdigi avantajla ABD’ye de uyusturucu pazarlamistir. Eroinin bir
gramini yaklasik 350 Dolardan satan PKK'nin en g6zde pazarlan
arasinda Ingiltere, italya, ispanya ve ABD vardir.'® Paris Kriminoloji
Enstitiisti de bu verileri dogrulamaktadir. Bu enstitiiden Dr. Haut’a gore
Paris’e giren eroinin yluizde 80’i PKK baglantis1 aracihgiyla gelmekte ve
Avrupa Birligi ulkelerinde gerceklesen uyusturucu kacakg¢iliginin ciddi
bir kismim1 da PKK gergeklestirmektedir.' Orgiit uyusturucunun

'S The Spectator, (28 Kasim-5 Aralik 1998).

Alman polisi Kirt kokenli Tlrkiye vatandaslarinin uyusturucu kagakgiligindan elde ettigi geliri 120 milyon
dolar civarinda hesapliyor. Ayrica Amerikan CBC kanali da PKK’nin gelirlerinin énemli bir kisminin basta
uyusturucu olmak tizere silah kagakciligi ve para aklamadan geldigini belirtiyor. Paul Vance, ‘The Struggle
for Kurdistan’, CBC News Online, http://cbc.ca/news.

" “Focus: PKK Uyusturucudan 56 Trilyon Aldi”, Sabah, (19 Temmuz 1999).

'8 Richard Cole, “Terrorism Feeding off Habit of World’s Heroin Users”, The Salt Lake Tribune (ABD), (16 Aralik
1996).

“The PKK'’s Involvement in Drug Trafficking”, www.turkey.org/apo-pkk/pkkV.htm.




338 SEDAT LACINER / “BOLUCU TELEVIZYON YAYINCILIGI” VE ULUSLARARASI ...

tasinmasi ve pazarlanmasi icin daha cok yasi Kkucglik Kisileri
Kullanmustir. Bu Kisilerin hem yasal sorumluluklari bulunmamakta, hem
de cevreleri sayesinde daditimi daha iyi yapabilmektedirler. Uyusturu-
cunun Kullaniminda ise asil alicilarin Avrupali oldugu soylenebilir. Fakat
son yilarda Ozellikle Turkiye gdcmenlerinin ikinci ve tlglnci nesil
c¢ocuklarinda uyusturucu Kullanimi da hizla artmaktadir.

Daha Once de belirttigimiz tizere PKK ust diizey yoOnetimi yaptigi
aciklamalarda orgiit ile uyusturucu arasinda dogrudan bir bag kurul-
masina karsi cikmistir. Ozellikle Abdullah Ocalan yakalandiktan sonra-
ki ifadelerinde kendisinin uyusturucuya karsi oldugunu ve orgiitiin bu
konuda faaliyet géstermemesi icin 6zel bir gayret sarf ettigini, fakat
bunda yeterince basanh olamadigini iddia etmistir. Buna karsin Ocalan
da kabul etmistir ki PKK {iyeleri uyusturucu ticaretinde aktif olarak yer
almislardir ve bunlarin arasinda Abdullah Ocalan’in kardesi Osman
Ocalan da vardrr.

“Soru: PKK terdr orgutinin uyusturucu, silah kagakcihdr ile iliskisi
nedir?

Ocalan: Zagros alani bu is icin bicilmis kaftandir. Bu bélgede eski-
den beri kardesim Osman Ocalan bulunmaktadir. Silah kacakgihig
orgutimiz icin hayati ihtiyacti. Bunu yonlendirdim ve onayladim;
ancak uyusturucu ticareti bizzat yaptirmayip, bu isle ugrasanlardan
hara¢ almalanni soyledim. Sonradan 6drendigim kadariyla hem bu
alanda, hem de kapatilan kamp olan Maku alanindan Ferhat (K)
Osman Ocalan’in Iran Kkacakcgilan ve bazi devlet yetkilileri ile
yaptigini 6grendim. Derhal sorgulama stuirecine aldim. Ancak, parti
ileri gelenleri affetmemi istediler. Bana uyusturucu ticareti ile
udrasmayacadl soziunu vererek affettim. Ancak, o alana kimi goén-
derdiysem, bu pislige bulastigini duydum. Hatta bu sahislarin
Romanya uzerinden de Avrupa’ya uyusturucu sevk ettiklerini
odrendim. Ancak son zamanlarda Ozellikle buna karsi olmama
ragmen kontrolim disinda bu tur olaylar gerceklesti... Sahsen
uyusturucu ticaretini yasakladim; ama orgiitiin her yerini Kontrol
etmem cok zor.”*

Ocalan’in 6zellikle son ciimleleri tartismali olan bu ifadesi de acikca
goOsteriyor ki PKK tiyeleri genis bir alanda uyusturucu ticaretini yapmuis,
ya da buna g6z yumarak 6nemli bir gelir elde etmislerdir.

Bir diger yasa disi faaliyet ise kara para aklama isidir ve bu konuda

2 «“Osman Uyusturucu Isine Kansti”, Hiirriyet, (3 Temmuz 1999).




AVRASYA DOSYASI 339

MED-TV'nin roli oldukca dikkat cekicidir.?' Faaliyette oldugu siire
boyunca MED-TV, sadece ihtiyaci olan paray1 dedil, bunun ¢ok tizerinde
kaynaklarn da yonetme imkanina kavusmus ve bunun bir sonucu olarak
diger dernekler ile birlikte kara para aklama konusunda ingiliz, Alman
ve Belcika polisinin stiphelerini tizerine cekmistir. Ornegin, Ingiliz polisi
Kuzey Londra’daki dernekler ile MED-TV’den suiphelendiginden surekli
olarak bu Kkurumlar1 uzaktan da olsa denetim altinda tuttu ve bu dene-
timler PKK’ya yakin olarak bilinen diger kuruluslar icin halen devam
etmektedir. Acik bir kanit olmamakla birlikte bazi baskinlarda ele
gecen yuksek meblaglarin kaynagi bu dernek ve Kuruluslarca tatmin
edici bir sekilde aciklanamamistir. Ozellikle MED-TV hesaplannda
toplanan paranin ciddi bir Kisminin uyusturucu kaynakli oldugu iddia
ediliyor. Turk emniyet gliclerine gére MED-TV gelirlerinin ylizde 40°lik
bir Kismini tinli uyusturucu Kkacgakcilarindan Huseyin Baybasin
sagliyordu. Nitekim, Baybasin’a ait 3 ton 100 Kkiloluk ytikle Akdeniz’in
derinliklerine gémiilen Kismetim gemisi ¢alisanlarindan Kasim Dagkus
da sorgusunda tasinan uyusturucunun PKK baglantisini ortaya
koymustur.?? iste bu yollardan toplanan paralar icin ingiltere ve MED-TV
iyi bir para aklama merkezi islevini gérmistir. Abdullah Ocalan bu
iliskiyi su sozlerle acik¢a ortaya koymustur: “MED-TV’yi desteklemek ve
finans ihtiyacini karsilamak icin kurulan vakif, para aklamak igindir.
Para, bagis toplamayi yasal hale getirmek igindir.”*

I.c. D1s Destek

Uclincii olarak kanalin maddi ve teknik ihtiyaclan konusunda PKK
diger ulkelerden ve baska lilke vatandaslarindan da 6énemli yardimlar
gOrmustiir. Birazdan goruilecedi gibi kanalin bir ¢ok calisani yabanci
ulke vatandaslarindan olusuyordu. G6z yumma ve Ortulii desteklere ek
olarak baz1 ulkeler dogrudan destek de saglamistir. Bu konuda
Yunanistan ve Kibris Rum Kesimi dikkat ¢ekici bir sekilde 6n plana
ciktilar. Abdullah Ocalan ifadesinde MED-TV’'nin finansmaninda
Yunanistan ve Kibris Rum Kesimi'nden bazi sendika, kilise ve zengin
kisilerin de destek verdigini acikga itiraf etmistir.>* Ocalan her ne kadar
Hollanda, Belcika gibi devletlerin bu konudaki roltine acik¢ca deginmek-
ten kacinmissa da, Bati Avrupa’nin kalbinde resmi destek, ya da goz
yummalar olmaksizin, PKK gibi diinyanin en tehlikeli terér orgut-

21 Bu konuda MED-TV’nin oynadigji role sonraki bélimlerde tekrar deginilecektir.

22 Ugur Diindar, “PKK-Uyusturucu Baglantis”, Hirriyet, (14 Mart 1999).
B “pKK'nin...".
24 «1987'de Istanbul Uzerinden Ugtum”, Hiirriyet, (3 Temmuz 1999).




340 SEDAT LACINER / “BOLUCU TELEVIZYON YAYINCILIGI” VE ULUSLARARASI ...

lerinden sayilan bir 6érgutin uluslar arasi bir televizyon kanalini islete-
bilmesinin imkansizhg@n ortadadir. Ayrica Ocalan ifadelerinde
Hollanda’'nin PKK’y1 en ¢cok destekleyen tilke oldugunu da belirtmistir.
Ocalan’in ifadelerinde gdze carpan 6nemli bir husus ise bir ¢ok
devletin kendi istihbarat servisleri araciligiyla, paravan isimler kulla-
narak MED-TV’yi kontrol etmeye calismalaridir. Ocalan bu dis
baglantilar konusunda su ag¢iklamalar1 yapiyor:

“Gizli servislerden bu konuda (gazete, dergi, MED-TV yayinlarn
konusunda) finansman direkt saglanmadi; ancak NGO’lar vasitasiyla
finansman saglandi... MED-TV'nin mali islemleri ile ilgilenen Corg (K)
Aristo Aristodolos ile birka¢c defa goruistim. Bu Kisi orta yaslarda,
sisman, Giiney Kibns veya Yunanistanlidir. Ozellikle Lilksemburg
islemleri ile ugrasiyor. Ayrica Hollandali avukatlar da bu isler ile
ilgilenmektedir.... MED-TV’nin finansmaninda Giiney Kibris ve
Yunanistan’da bulunan bazi Kiliseler, sendikalar, zengin Kisiler
yardim yapmaktadir...”*?

I.d. Diger Kaynaklar

Yukarida sayilan Ug¢ kanala ek olarak bir de kaynadi belirlenememis
ya da yukandaki smiflara sokulamayacak turden kaynaklar vardir.
Ornegin, kanal ¢alisanlarinin énemli bir kismu goniilliliik esasina goére
calistyordu. Sonra kanalin eglence programina katilan sanatcilar da
verdikleri konserler icin para almiyorlardi. Diger bir deyisle MED-TV nin
personel giderleri minimum diizeydeydi. Bunun disinda tehditle, ya da
zorla saglanan gelir ve harcamada kolayliklar vardi ki bu da MED TV’ye
buyilik avantajlar saglamistir.

MED-TV'nin yasa disi yollardan gelen gelirler ile ayakta durdugu oyle-
sine aciktir ki bunu Belcika polisi ve yargl organlarn dahi agik bir dille
kabul etmistir. Bu konuda ‘Safir Olay1” ¢cok carpici bir 6érnek olusturur.
Olay 1996°da Liiksemburg'daki bir Kisinin bir bankaya milyonlarca
Isvicre Frangi ve Alman Marki yatirmak istemesi ve polis tarafindan
tutuklanmasiyla baslamistir. Meblagin ytiksekligi hemen kara para akla-
ma Konusunda stipheler uyandirmistir. Yapilan tahkikat sonucunda s6z
konusu hesaptan para ¢eken ti¢ kurulustan birinin Belgika’dan hareket
eden MED-TV oldugu anlasilmistir. Belgika makamlarina gére sozii
edilen para da Belcika’da uyusturucu, harag¢ ve insan ticaretinden elde
edilen paralardi. Boylece paranin orgiit icinde bir banka araciligiyla el
degistirmesi sonucunda kara para aklanmis olacakti. Yine bu dénemde

25 “PKK’nin...”.




AVRASYA DOSYASI 341

15 milyon isvigre Frangi karsih@n olarak herhangi bir bankada bozduru-
labilecek nitelikte 36 bono alinmisti. Bunun yaninda ‘A’ olarak rumuz-
landirlan bir Kisiye ait olan 6 safir tasindan olusan koleksiyon da ayni
ddénemde MED-TV lisansini alabilmek icin bankaya glivence olarak ver-
ilmisti. Bu guivencenin karsiidl tam 53 milyon 339 bin dolardi ve bu
koleksiyon s6z konusu rakamla alaninda dunyadaki en pahal kolek-
siyon haline geliyordu. Bu olay Zurih Hava alani depolarinda koleksiy-
onun bulunmasiyla ortaya g¢ikti. Isvigre polisine gore safirler PKK
baglantili Kisilere aitti. Bu noktada Belgika polisi ve yargi mercileri de
devreye girerek PKK'nin yasa disi yollardan elde ettigi gelirleri bu yolla
akladigini 6ne surerek taslarin Belgika'ya iadesini istemis, isvicre ise bu
talebi yeterli delil olmadigi gerekgesiyle reddetmistir.?® Belcika konuya
olan ilgisini Ocalan’in yakalanmasindan sonra da devam ettirmistir ve
2000 yihi sonbaharinda, Belgika Sorgu Hakimi Jeroen Burm
baskanh@inda 8 Kisilik bir heyet Tirk Icislerinden 6zel izin alarak
imral’da, Ocalan’t MED-TV'ye program hazirlayan Roj Yayincilikin kara
para aklamadaki rolii konusunda sorgulamistir.?” Bu olay, PKK'nin tele-
vizyon yayinlarini nasil finanse ettigi konusunda iyi bir Ornek
olustururken, ayni zamanda Turkiye'nin uyarilarina kulak tikayan
Belcika'nin s0z konusu olan kendi cikarlar oldugunda nasil orgutun
yasa disi faaliyetleri konusunda pek cabuk ‘ikna olabildigini’ de gds-
terir.

I.e. Paranin Kullanmilisi

Yukarida adi gecen yontemler ile elde edilen paralar belli ddnem-
lerde diizenlenen kampanyalarla kolayca belli merkezlerde toplan-
abiliyordu. Bunlardan biri de Londra’dir. Londra’daki bir ingiliz
bankasinda 10 Ocak 1997 yilinda bir hesap acildi ve toplanan paralarin
bir kismi bu hesapta toplandi. Bu hesabin ‘Kurt Vakfi’ adli paravan bir
vakfa ait oldugu biliniyor. Bunun disinda Almanya, Belcika, Finlandiya
ve Isve¢’te de paravan isimler altinda MED-TV’ye doniik hesaplar da
olusturuldu. Badis ve hara¢ yoluyla toplanan paralarin bu dénemde
PKK adina Avrupa’da degerlendirilmesinden sorumlu kisinin Nusaybinli
Sinan (K) oldugu belirtiliyor. PKK lideri Abdullah Ocalan’in ifadeleriyle
diizey PKK’Iilar gibi MED-TV calisani goéruiniiyordu ve bu sayede kanalin
basin ayricaliklarindan da uzunca bir suire yararlandi. Bu ¢ercevede par-
alar daha 6nce de belirtildigi gibi, Avrupa’da bankaciligin daha az for-
malite gerektirdigi tilkelerde toplaniyor ve dogrudan merkezden gelen

% ‘Safir Olayrnin detaylan icin bkz.: “53 Milyon Dolarlik Safiri Ortaya Ciktr”, Hirriyet, (1 Nisan 2001).
7 “Bakanliktan Ocalan Agiklamasi”, NTVMSNBC, (16 Kasim 2000).




342 SEDAT LACINER / “BOLUCU TELEVIZYON YAYINCILIGI” VE ULUSLARARASI ...

emirle gerekli birimlere paylastiriliyordu. Bu konuda aslan payini kurul-
dugu giinden beri alan kurum MED-TV oldu. Ayrica kanalin mali isleriyle
ilgilenen bir diger isim de Kibris Rumlari’'ndan Aristo Aristodolos’tu.
Ocalan'in ifadeleriyle bu Kkisi ozellikle Liiksemburg’daki isler ile
ugrasirken, Hollandal bazi avukatlar da kanalin isleriyle ilgileniyordu;
fakat para islerinin tek basina bir isme birakilamayacagi agiktir.

Kanalin stiidyolar1 Belgika, Rusya, isve¢ ve Almanya’da idi. Kanalin
bir de canh yayin araci bulunuyordu. Buralarda yapilan programlar
Ingiltere’ye getiriliyor ve yayina veriliyordu. ilk kez Ingiltere’de faaliyet
gOsteren Starbird adh bir yayin Kurulusunun yer istasyonlar1 araciligiyla
Eutelsat uydusu uUzerinden yayin yapan MED-TV 1999 yih icerisinde
Hotbird 4 tlizerinden yayin yapiyordu (Transponder No. 117, Horizontal
Polarisation, 10.853, 13 derece dogu). Program olusumunda TRTyi
taklit eden MED-TV, ulusal bir kanalda ne varsa hepsini yapma amaciyla
yola c¢ikt1.? Boylece Kirtce cizgi filmden, inang diinyasina, haberlerden,
hava durumuna, belgesel programlardan tartisma programlarina kadar
hemen her kesime hitap edecek bir program yelpazesi olusturuldu.
llging bir nokta da yayinlarda Hristiyan dininden, islam’in Siinni ve
Alevi mezheplerine ve Yezidi inanclarina kadar c¢esitli dini gruplarin
inanglarina gore hazirlanmis dini programlara yer verilmesiydi. Bu
sekilde verilmek istenen mesaj dini ve mezhepsel inanglarin 6tesinde
bir s6zde ‘ulusal kimlige’ vurgu yapilmasiydl ve bu konuda da PKK'nin
Turkiye Cumhuriyeti'ni taklit ettigi sdylenebilir. Bunun 6tesinde Hiris-
tiyanligin 6n plana c¢ikarilmasinin stratejik bir énemi vardi. Bati
dinyasiin dini hassasiyetlerini kisa sirede kavrayan PKK, Hristiyan
Kiirtleri kullanarak ‘biz de sizdeniz’ mesajini vermek istiyordu.

Bu arada, dogal olarak MED-TV yayinlarinda PKK propagandasi en
o6nemli amaglar arasindaydi. 1995 yilinda Abdullah Ocalan 6rgiit
uyelerine yaptiqi cagn ile MED-TV'yi desteklemelerini, kirsal kesimde
MED-TV’de Kkullanilabilecek materyallerin toplanarak Avrupa’ya
ulastinlmasini istedi. Boylece orgiit elemanlarinin ¢ektikleri filmler her
aksam MED-TV'de boy gostermeye basladi. Aslinda bu tiir filmler MED-
TV’den 6nce de cekiliyor ve Avrupa’daki bir cok Kiiltiir merkezi ve
kahvehanelerde ‘Kultiir gecesi’ gibi isimler altinda gdsteriliyor,
Tirkiye’de de propaganda amach bu kasetlerin el altindan dagitimi
yapiliyordu. Fakat, MED-TV ile bu faaliyetler hem bir diizene girdi, hem
de etkinligi artmis oldu. Bu tur yayinlarda Turkiye’de PKK'nin Turk

% MED-TV'nin TRTyi taklit etmesi (izerinde durulacak bir noktadir. Béylece adeta dzellikle Tiirkiye’deki seyir-

ciler icin bir alternatif sunulmaya caligiliyor, sanal bir ortamda gergekte var olmayan bir devlet varmiscasina
programlar yapiliyor, zihinlerde bir ulus ve bir devlet yaratiimaya calisiliyordu. TRT’nin taklidi konusuna igerik
ile ilgili bélumde daha detayl bir sekilde deginilecektir.




AVRASYA DOSYASI 343

askerlerine karsi diizenledigi baskin ve operasyonlar yer aliyordu. Bu
haberlerde dikkati ¢ceken nokta orgiit icin ‘kotu olan haberlere’ yer ver-
ilmemesi idi. MED-TV’'nin haberlerini izleyen seyirci stirekli olarak
PKK'nin ne kadar basarilh oldugunu, buna karsin Tirkiye
Cumbhuriyeti'nin ‘nizami olmayan hareketleri nedeniyle’ PKK'nin nihai
amacina ulasamadigini dustiniiyordu. En ¢ok uizerinde durulan konu-
lardan bir digeri de Turkiye’deki insan haklart sorunlariydi. Bu
cercevede verilen haberlerde devletin izledigi politikalar ve ‘insanlik
disi uygulamalart” ile mesruiyetini kaybettiginin alt1 ciziliyordu.

MED-TV'nin tek amaci Turkiye de degildi. Kuzey Irak’taki diger Kiirt
gruplar ve PKK i¢ci muhalifler de kisa zamanda yaymlarin boy hedefi
haline geldi. Boylece televizyon, PKK icin ¢ok hayati ve etkili bir arag
halini almisti. Bir ddnem MED-TV uluslar arasi alanda yayin yapan tek
Kirtge kanal oldu. Kanalin resmi iddialarina gére seyirci sayist 70
ulkede 16 milyon ile 35 milyon arasinda degisiyordu.® Yayinda oldugu
donemde Ingiltere’de on binlerce Kisi icin hemen hemen tek haber
kaynag olan kanal kisa stirede etkisini artirmis, MEDYA TV doneminde
ise bir ¢ok acidan daha ileri bir noktaya ulasmistir.>

BOLUM 1I.

TURKIYE'NIN MED-TV'YE KARSI ULUSLAR ARASI ALANDA
ALDIGI ONLEMLER

Tirkiye, ilk gunden itibaren kanah kapattirabilmek icin Ingiliz
makamlarina, ITC ve Ingiliz Disisleri Bakanhgmna basvurmustur.’!
Tirkiye'nin iddiasi bu kanalin siddeti tesvik eden, terdrist bir orgiitiin,
yani PKK'nin yayin organi oldugu seklindeydi. Tiirkiye'nin iddialarina
gore, ITC vermis oldugu lisans1 hemen iptal etmeliydi. Cinka 1990 tar-
ihli Ingiliz Yayincilik Yasasr®®> hi¢ bir televizyon istasyonunun sugu ve
istikrarsizli@i, karisikli@i tesvik edici yayinlar yapamayacagini, yapan
Kuruluslarin lisanslarinin iptal edilecegini belirtiyordu.>®> Buna bagh

#  “The International Impact of MED-TV”, (Londra: MED-TV, 1999); Stephen Kinzer, “The Only Kurdish TV
Station May Be Shut Down”, Guardian, (5 Nisan 1999).

ingiltere’de yapmis oldugumuz gozlemlerimiz igiginda Kiirt kdkenli Tiirk vatandaslarinin sadece MED-TV'yi
degil, hemen hemen tiim Tirk kanallarini takip ettigi séylenebilir. Bunlar iginde TRTINT, Kanal D, Star, TGRT,
Kanal 7, Show TV, ATV ve STV en ¢ok izlenen kanallardir; fakat popiiler Tirk kanallarinin belli konularda
resmi politikalara siki sikiya bagl olmalari ve zaman zaman yayincilik etiginden uzak davranmalari sonucun-
da sadece Kiirt kokenliler degil, hemen hemen tim marjinal gruplar, hatta kimi zaman siyasi yoénu zayif gru-
plar bile &zel Turk televizyonlarinin haberleri ile resmi kurumlar arasinda organik bir bagin bulunduguna inan-
makta, bu da MED-TV benzeri maniptilasyona yénelik haber kaynaklarinin isini kolaylastirmaktadir.

' Daily Telegraph, (23 Mayis 1995).
®  The Broadcasting Act of 1990.

30




344 SEDAT LACINER / “BOLUCU TELEVIZYON YAYINCILIGI” VE ULUSLARARASI ...

olarak ITC Programme Code’'un 5. bolumu de bu tir yaymlarin
yapilmasini yasaklamaktadir. Daha sonraki yasal dizenlemeler de,
1996 Broadcasting Act'in 89. bolumi gibi, ITC’ye bu tir yayinlar yapan
Kuruluslan uyarma ve nihayet kapatma konusunda genis yetkiler ver-
mektedir. Tirkiye'nin uyarlarina karsin ingiliz Hiikimeti bu yayinlar
durdurma konusunda isteksiz davranmistir. Bu durum ya resmi bir poli-
tikayr yansitmaktadir, ya da huikiimet, Turkiye'nin istedini yerine
getirmeyi i¢ politika dengeleri nedeniyle yerine getirmeye cesaret ede-
memistir. Bu konuda kesin bir delile sahip degiliz. Fakat, ingiliz icisleri
Bakanhginin s6z konusu ulusal guvenlik oldugunda ne kadar genis
yetkilere sahip oldugu da unutulmamasi gereken bir noktadir.**

Turkiye'nin isteginin reddedilmesi tizerine donemin Cumhurbaskani
Siileyman Demirel’in tepkisi ¢ok sert oldu ve Demirel ingiltere’yi ‘PKK
tarafindan yonlendirilen bir kanalin yayinina izin vermekle’ sucladi.*®
Ayni y1l, Turkiye’den gelen baskilar sonucunda ingiliz Disisleri Bakanhg
ITC'ye MED-TV’nin yayinlani konusunda bir bilgi notu gdnderdi. Bu
arada Tirk Hukiimeti de ITC'ye uc¢ adet sikayet dilekgesi gdnderdi.
Fakat, bu yil ITC yetkilileri, MED-TV'nin yayinlarinda Ingiliz yasalarini
ihlal edici hicbir veriye rastlamadiklarini iddia ettiler.>® Bunun tizerine
Ingiltere, Turkiye’ye dOonerek ellerinde MED-TV'nin yayinlarini durdura-
cak bir gii¢ olmadigini iddia ederek, yapacak bir seyin bulunmadigini,
MED-TV'nin yayinlarina devam edecedgini belirtti. 1995 Kasiminda done-
min Basbakani Tansu Ciller, ingiltere Basbakani John Major ile
goriusmesinde konuyu 6zellikle giindeme getirdi ve kanitlar iceren bir
dosyay ingiltere Basbakani'na iletti. Goriismede John Major bu konu-
da ellerinden geleni yapacaklarina dair s6z verdi.”” Fakat bu basvuru-
dan da sonug¢ alinamadi. MED-TV'nin destekcilerinden Avam Kamarasi
Milletvekili John Austin-Walkerin sorusuna ingiliz Disisleri Bakanlhiginin
13 Aralik 1995 tarihli cevabi ‘Tirk yetkKililerin ilettikleri kaset ve bilgi-
leri cevirmekteyiz. Buna gore bir degerlendirme yapilacaktir’ seklindey-
di. Bu dénemde ingiliz makamlarinin tavirlarinin her iki tarafi da oyala-
mak seklinde gelistigi soylenebilir. Bir yandan MED-TV taraftarlarina
‘merak etmeyin’ mesajlari verilirken, Turkiye'ye de ‘Ingiltere’de terorist

¥ Nitekim aralarinda BBC ve ITN’in de bulundugu Ingiliz kanallan zaman zaman toplumda gerginligi artirici

yayinlar yapmamalari yéniinde uyarilirlar. Qyle ki Tiirk televizyonlarinda sikga gérmeye alisik oldugumuz inti-
har, trafik kazasi gibi Tiirk insani igin siradan diyebilecegimiz haberler dahi Ingiliz kanallarinda yer almaz, yer
alamaz. Haberlerin toplumu gerginlige sevk edecek asirilikta verilmesi hemen uyari almasini gerektirir.

Ozda§ calismasinda MED-TV'nin calismalarina |ngi|§ere tarafindan bilingli olarak izin verildigini belirterek
bunun genis bir planin pargasi oldugu iddia ediliyor. Ozdag, Ttrkiye..., s. 145.

% Hrriyet, (24 Haziran 1995).
% Daily Telegraph, (23 Mayis 1995).
¥ Ismet Imset, “Technological Sabotage Against Peace”, Kurdistan Report, Say. 23, (Mart-Mayis, 1996), s. 35.

34




AVRASYA DOSYASI 345

yayin yapan hi¢ bir kanal barinamaz. Eger MED-TV de boyle yayinlar
yaparsa merak etmeyin Ingiliz kurumlari bunun geregini yerine getirir’
mesaji iletildi. Gerek parlamento gorusmeleri, gerekse Turkiye'ye gon-
derilen raporlar bu kanimizi dogrulamaktadir; ancak Turkiye'nin kararlh
tutumu sayesinde MED-TV'nin zor durumda kaldidi da bir gercektir.*®

Il.a. MED-TV'ye Doniik Baskilar (1996)

Tulrkiye'nin ¢abalari yogunlasarak 1996 yilinda da surmustir. Bu
cabalarin bir sonucu olarak kanalin biirolart 19 Eylul 1996°da Ingiliz
polisi tarafindan basilmistir. Polis baskinda yasal dayanak olarak Terorii
Onleme Yasasi'ni, PTA, gostermistir.* Tiim bilgisayarlara, disketlere ve
dosyalara el konulmus, buro adeta didik didik aranmistir. Hatta Lordlar
Kamarasindaki tartismalardan anlasildigi kadariyla baskin esnasinda
biiroda Kkapilarin Kkirilmasi gibi bazi hasar verici gelismeler de
yasanmistir. Bu baskinlardaki temel amag¢ MED-TV ile terdr arasindaki
baglantiy1 ortaya koyabilmekti.* Ozel bir birimden gorevlendirilen bu
polisler yaklasik li¢ saat MED-TV’de kalip arastirma yapti; fakat sonug-
ta hi¢ kimse tutuklanmadi, ve s6z konusu kanitlar da ele gecirilemedi.*!
Kasim 1996°da ITC kanala ilk resmi uyarnsini yapti ve yayinlarinda
‘yanli’ davrandidi ve bodylece Programme Code’a karsi geldidi icin kanali
uyardi. Bu uyarinin “yanl yayin yapmak” nedeniyle verilmesi ve ‘terdre
destekten’ hi¢ bahsedilmemesi dikkat ¢ekici ve kayqn vericidir.

1996 Eyluliinde Tirkiye'nin istedi tlizerine Londra’dakine paralel
olarak Belcika’da da bir polis baskini vardi. MED-TV’'nin Belcika’daki Roj
NV adi altinda ¢alisan stiidyolarina baskinlar duzenlendi ve kanal ciddi
bir baski altina girdi. Bu baskinda arsivler muhitirlenirken bazi ¢calisanlar
da 40 kadar konuk ile birlikte g6z altina alindi. Belcgika polisi MED-TV ile
PKK arasindaki baglantiyr arastiriyordu ve operasyona verilen dnem
acikti. Polisin baz1 bélmelerde arama yaparken Kisilere ellerini havada
tutturmasi ve binadaki herkesin parmak izini ve fotograflarmi almasi
dikkat cekiciydi. Hatta bazi Kisilerin 6zel esya ve paralarina dahi gecici
siireyle polis tarafindan el konuldu. Uzerinde énemle durulan konu ise
MED-TV’nin PKK tarafindan para aklama islerinde Kkullanilip

®  Financial Times, (4 Ocak 1996).

% PTA konusunda bkz. Sedat Laginer, “Ingiltere Yeni Terdrizm Yasast: Londra PKK ve DHKP-C'yi Yasakliyor
mu?”, Stratejik Analiz, Cilt. 2, Say. 15, (Temmuz, 2001), ss. 98-108 ; Sedat Laginer, ingiltere, Terér, Kuzey
Irlanda Sorunu ve Insan Haklar, (Ankara: ASAM, 2001), ss. 40-46.

Her ne kadar tek amag bu sekilde yansitildiysa da baskindan sonug alinamamasi, bu baskinin ingiliz polis-
ince bu tr olaylarda sikca kullanilan ‘g6z korkutma’ stratejinin bir parcasi olarak da yorumlanabilir. Diger bir
deyisle polis MED-TV’nin terérle baglantisini bulmaktan cok “terére bulasmayin, izleniyorsunuz” mesajini
vermek istemis de olabilir.

' lan Black, “Police Raid Kurdish TV in London”, The Guardian, (20 Eylil 1996).

40




346 SEDAT LACINER / “BOLUCU TELEVIZYON YAYINCILIGI” VE ULUSLARARASI ...

kullanilmadidi ve Belgika’daki Tiirk ve Kurtler'den zorla MED-TV adina
para toplanip toplanmadigi idi. 200 polisin katildigi ve ‘Operasyon
Sputnik’ adi verilen operasyonlar esnasinda sadece MED-TV degil s6zde
Surgiinde Kiirt Parlamentosunun binasi ve 20 kadar Kiirt k6kenli Kisinin
evi de arandi. Operasyon sonucunda ROJ NV’nin iki yOneticisi, bir MED-
TV calisani da dahil olmak tlizere bes Kisi tutuklandi. Belcika basinina
yansiyan bilgilere goére polisin tutuklamalara gosterdidi gerekceler kara
para aklama, ¢ete olusturma, kadin ticareti, insan ticareti ve uyusturu-
cu ticaretiydi. Mahkemede de bu su¢lamalardan kara para aklama ve
cete olusturma suglarna agirlik verildi; fakat mahkemenin temel
sorunu elde tum tutuklular1 suc¢layacak delillerin bulunmamasi idi.

Baskinlardan sonra PKK, MED-TV’yi korumak icin her iki tilkeye de
ozel guvenlik birimleri yerlestirdi. Bu baskinlar MED-TV'nin yayin akisini
da etkiledi ve yayin saati kisilirken, program sayisi da azaltildi. Sputnik
Operasyonu’ndan sonra sizan bilgilere gore Belgika polisi PKK'nin her
ay Belcika’da 300 bin frank topladigini tespit ederken, Avrupa’da
toplanan aylik hara¢ miktarinin 250 milyon Alman Marki civarinda
oldugu belirtiliyordu. Yine bu operasyondan sonra PKK'nin kara para
aklamak icin 15 ayr kurulusu kullandigi anlasildi.

Londra ve Belcika’daki baskinlara ve frekans bozulmalarina ek
olarak MED-TV 1996 yilinda yayin yaptidi firmalarla da anlasamadi. 30
Nisan’da Fransiz uydu saglayicisi anlasmayr yenilemeyi reddedince
Portekiz uydu saglayicisina gecti. Ardindan anlasma sagladigi Polonya
iletisim firmas1 Polish - Telecom 2 Temmuz'da MED-TV ile olan
anlasmasini bozdu. 12 Agustos’ta yeniden yayinlarini normallestirdiyse
de Turkiye’'nin diplomatik yollardan yaptigi uyarilar sonucunda MED-TV
ile calisacak firma sayisinin azaldi@ anlasildi.

II. b. Yaymnlar Bozuluyor (1997)

1997 yili MED-TV igin zor bir yil olmustur. Bir yandan Tiirkiye 'nin
diplomatik alandaki faaliyetleri siirerken, MED-TV yayinlarina doéniik
engellemeler de bu yil icinde artmistir. Bu yil i¢cinde bir aciklama yapan
donemin Milli Savunma Bakani ismet Sezgin bir agiklama yaparak 6zel-
likle ingiltere Uzerinde durduklarini, fakat Ingilizlerin kanalin PKK
baglantis1 konusunda yeterince tatmin edilemedigini ve bunun somut
deliller ile ortaya konmasin istediklerini belirtmistir. Sezgin bu durum
Karsisinda Turk tarafinin ingiliz avukatlar ile temasa gectigini de belirt-
mistir*? Ki, bdylesine Oncelikli bir adimin bu kadar ileri bir tarihte
atilmis olmasi Turkiye adina dustinduriicii bir durumdur.

“ “MED TV Kablolu Yayin Pesinde”, Milliyet, (11 Haziran 1997).




AVRASYA DOSYASI 347

Diplomatik alandaki c¢abalara ek olarak, 1997 yillinda MED-TV
yaymlar ciddi bir frekans bozulmasi olaylyla karsi karsiya kalmistir.
Kanalin verdigi bilgilere gore yaymlar 1 Temmuzdan baslayarak ‘kor-
san’ bir frekans tarafindan kesilmeye baslanmistir. Kanal yetKilileri
Turkiye'nin yayinlarini sabote ettigini sdyleyerek Turkiye'yi sucladilar,
fakat acikcasi ellerinde s6z konusu engellemeyi Turkiye'nin yaptidgina
dair herhangi bir kanit da yoktu. Hatta bununla da yetinmeyip Lordlar
Kamarasindaki ‘dostlarina’ Turkiye'yi sikayet ettiler. Bu sikayet tlizerine
Lord Hylton hukumete gercek sorumlunun kim oldugunu sordu.
Hukiimet adina soruyu cevaplandiran Lord McIntosh, BBC goruintiileme
servisi aracilidiyla bir incelemenin yapildigini, fakat yayinlari bozanin
kim oldugunun anlasilamadigini soyledi.** Lord Hylton konuyu 3 Kasim
1998 tarihinde bir kez daha Lordlar Kamarasinda giindeme getirdiyse
de yayinlarin ingiltere’den mi yoksa baska bir tilkeden mi kaynaklanan
frekanslar sonucu bozuldugunun anlasilamadigi cevabini aldi.

Meclis’in Avam Kamarasi kanadinda ise konuyu siirekli olarak guin-
deme getiren Kisi is¢i Partisinden Woolwich Milletvekili John Austin-
Walker oldu. Walker MED-TV'yi bahane ederek Turkiye’ye yonelik ingiliz
Disisleri Bakanligi ve Avrupa Birligi nezdinde ¢ok ciddi suclamalarda
bulundu. Walker'in MED-TV ile ilgili olarak yazdigi protesto mektubun-
dan aldigimiz su satirlar, s6z konusu sahsin sadece hukuk ve
demokrasi kaygilariyla dedil, uzun yillar icinde olusmus bir 6n yargiyla
hareket ettigini de acik¢a ortaya koyuyor:

“Bu olaylardan sonra hi¢c kimse Turk rejiminin dogasi hakkinda
sipheye disemez. Bu rejim hi¢ bir sekilde Avrupa Birligi ve
Avrupa Konseyinin belirledigi demokrasi normlarina ulasamiyor.
Gecmiste gazeteleri baski altina alan ve kapatan bu rejim, simdi
de mesru, yasal ve ingiltere’de kayith bir televizyon yayinina el
atmis durumda. Duydugum kadariyla MED-TV’yi ulkelerinde
yasaklamislar; fakat hi¢ bir sekilde kendi acimasiz, barbar rejim-
lerini ve en temel insan haklarini nasil ihlal ettiklerini,
yargilamadan insanlar nasil hapsettiklerini ve nasil bu insanlara
karsi iskence uyguladiklarint diinyanin 6grenmesini asla
engelleyemeyecekler. Bati bu kez Turkiye'ye Kkarsi siyasi bir
oOnlem almak, ambargolar uygulamak ve silah yardimini kesmek
zorundadir."*®

# “Satellite TV Transmissions”, Lords Hansard Written Answers, (28 Temmuz 1997), Column WA14. (Londra:
House of Lords).

“Satellite TV Transmissions: Disruption”, Lords Hansard Written Answers, (3 Kasim 1998), Column WA41.
* John Austin-Walker, MP, Press Release, Londra, (13 Subat 1997).

44




348 SEDAT LACINER / “BOLUCU TELEVIZYON YAYINCILIGI” VE ULUSLARARASI ...

ettt . . Martin’in sozleri acikca gos-
1997 yilinda Turkiye’nin teriyor ki s6z konusu olan sadgece
cabalarnyla olusan MED-TV degil, Tiirkiye’ye Kkarsi
baskidan bunalan MED-TV topyekiin duyulan bir kindir ve
alternatif yayin yollan Walker da MED-TV bahanesini kul-
denerken en gok uizerinde lanarak bu Kini ifade etmektedir.
durulan alternatif kablolu 1997 yilinda dort taraftan
yayinlar oldu. koseye sikistirildigini - anlayan
esesesesescsses MED-TV, sadece ingiltere’de degil
tiim Avrupa’da buyuik bir Tirkiye
karsitt kampanya baslatt. ilgili yerlere mektuplar yazilirken, alti ¢gizilen
temel argiiman MED-TV’nin tek dusmaninin Tulrkiye oldugu ve Turkiye
disinda hig bir Kkisi ve Kkurulusun MED-TV'nin yayinlarini kesecek ekip-
man ve giice sahip olmadigiydi. Ornegin, 9 Temmuz 1997’de MED-
TV’den Avrupa Birligi Komisyonu Baskani Santer’e yazilan mektubun
ana temasi Tirkiye'nin MED-TV’ye karsi hareketleriyle Avrupa Insan
Haklart Konvansiyonunun 10. maddesini ihlal ettigiydi. iddialarin1 kend-
ince hukuksal bir zemine dayandiran MED-TV yetKilileri, mektuplarina
kanallarinin ingiltere’de Meclis ve ITC tarafindan desteklendigini ekle-
meyi de ihmal etmediler.*¢

MED-TV’nin kampanyalarina karsin ITC MED-TV’'nin Kkurallar zor-
ladiginin ve ne kadar direnirse dirensin bu kanali kapatmak zorunda
kalacaginin farkindaydi. Nitekim diplomatik kaynaklarin belirttigine
gore 1997 yilinin sonunda ITC’den kanala yazili bir uyan geldi ve PKK
ile iliskiyi ima eder yayinlardan kaginilmasi istendi. Bu uyariya ek olarak
Londra ile Ankara arasinda yogunlasan iliskiler MED-TV yoOneticilerini
endiselendirirken, isvecg gibi baz tilkelerde lisans icin yapilan girisimler
sonug¢suz kaldi.*

1997 yilinda Turkiye'nin cabalariyla olusan baskidan bunalan MED-
TV alternatif yayin yollar denerken en ¢ok tizerinde durulan alternatif
Kablolu yayinlar oldu. Bu konuda Strasbourg’da c¢abalarini
yogunlastiran kanal yetKilileri belli bash biiylik sehirlerde Kkablolu
yayina gecerek bunu diger sehirlerde 6rnek olarak kullanmayr hede-
fliyordu.*® ileride goriilecegi tizere bu konuda kanalin istedigi diizeyde
olmasa da buyiik basarilar elde edildi.

6 “Letter to the European Commission Concerning the Jamming of MED-TV”, Press Release, (Londra: MED-
TV), (9 Temmuz 1997).
4 “Med-TV Broadcast Licence in Trouble”, Turkish Daily News, (10 Subat 1998).

% “MED-TV Kablolu...”.




AVRASYA DOSYASI 349

Il.c. Ocalan Avrupa’da

MED-TV'nin Turkiye’'ye Kkarsi yurittigu karsi ataga karsin kanalin
Ingiltere’deki sikintilan devam etti ve Ocak 1998’de ITC'den ug ayn
olayda goOstermis oldugu tarafgirligi ve suca tesvik sayilabilecek
yayinlar1 nedeniyle 90 bin pound ceza geldi. ITC'nin cezaya konu ettigi
programlar ‘Jiyana Gel’, 9 Ekim 1997 ve 3 Haziran 1997 tarihli haber
bultenleriydi. ITC’ye gore bu programlar hem tarafli hazirlanmisti, hem
de belli bir bdlgedeki insanlar1 ¢catismaya davet ediyordu. MED-TV ise
savunmasinda bu programlarin siyasi icerikli olmadigini, aksine Kurt
Kilturini ve miuzigini tanitici materyaller icerdigini éne surdu. 1998
Subat'inda kanaldaki endise panik halini ald1 ve Isveg tizerinde durul-
maya baslandi. ingiltere her an kanali kapatabilirdi. isveg ise yaymnlarin
lilkesi Uzerinden gerceklestirilmesi konusuna sicak bakmiyordu. Buna
karsin PKK Yunanistan tzerinden Isveg¢ alternatifinde 1srar ediyordu.
Yunan Arcosat sirketi isve¢ Radyo ve Televizyon Kurumuna bir anlasma
Onerisi gotirmiuis ve bir kanalin yayni icin lisans talebinde bulunmustu.
Tiirkiye’'nin bu konudaki uyarilarinin da etkisiyle isve¢ bu girisimleri
Kisa suirede askiya aldi. Bu durumda MED-TV yoénunu Kibris’a dondiiyse
de gelismeler bunu da imkansiz hale getirecekti.

Mart 1998’de ise ITC tarafindan ikinci uyarn yapildi. Bu sefer uyariya
konu olan programlar 25 Mart tarihli ‘Giin Ortas1” ve 15 Subat tarihli
‘Pazar Sohbeti’ programlarydi. Kanal ‘Gtin Ortas1” adli programinda her
zaman oldugu gibi kendi muhabiriymis gibi PKK mensuplarini
konusturmus, ve bu ikisi de beklenilecegi lizere haber sunmaktan ¢ok
terériin propagandasint yapmislardi. ITC’ye gdre yapilan aciktan
yasalarin ihlali ve siddete cagriydi. Fakat MED-TV bunu dahi Turkiye'ye
saldin i¢in kullandi. MED-TV tarafindan hazirlanan savunma soyleydi:
‘Turkiye’ye demokratik bir ortam olmadig icin muhabir génderemiy-
oruz. Gonderdiklerimiz 6liimle Karsi karsiya kaliyor. Bu nedenle Sah
gibi sahislar1 zaman zaman kullaniyoruz.’

ITC’'nin uyartya konu yaptidi ikinci programda ise cok agik bir PKK
propagandasi yapiliyordu. MED-TV'nin savunmasi yine ayniydi.** Kasim
1998’de ITC MED-TV’ye eger yayinlarini ITC Programme Code’a gore
yeniden diizenlemez ise 6 ay icerisinde lisansinin iptal edilebilecegi
uyarisinda bulundu.*® Bu uyariya gore MED-TV'den beklenen sadece
siddeti kinamasi ve siddet iceren yayinlar yapmamasiydi; fakat dogasi
geregi MED-TV'nin bdyle bir tavir alabilmesi mumkiin degildi. MED-TV
tiim bu iddialara kendisinin PKK'nin bir yayin organi olmadigini sdyley-

“ MED-TV, “ITC Notice”, MED-TV, Say. 3, (Ocak, 1999).
% ITC Press Release, (23 Kasim 1998).




350 SEDAT LACINER / “BOLUCU TELEVIZYON YAYINCILIGI” VE ULUSLARARASI ...

erek cevap verdiyse de, pek ikna edici olamadi. Her seyden Once
kanalin merkezi olan Regent Street’deki ofisi PKK'ya sempatisi olan
hemen her 6rgutiin Londra’daki merkezi olarak gosterdigi bir yerdi ve
Abdullah Ocalan hemen her aksam MED-TV ekranlarnindaydi. Tim bun-
lara ek olarak kanalin eglence programlarinda bile surekli olarak ‘6ltiim,
savas, mucadele’ kavramlar isleniyordu.

1998 yilinin sonbaharinda yasanan en 6nemli gelisme ise orgut lid-
eri Ocalan’in Tirkiye'nin Suriye lizerinde uyguladi@i baskilar sonucun-
da bu iilkeden ayrilmasiydi. Atina iizerinden Moskova’ya gecen Ocalan
bundan sonra uluslar arasi alanda elden ele dolasan, fakat Ingilizce
deyimi ile ‘her tutan eli yakan’ bir hal aldi. En son italya’ya gecen
Ocalan’in durumu belirsizligini korurken MED-TV de bu ortamda son
derece hassas ve 6nemli bir ara¢ haline geldi. Askeri alanda ciddi bir
basarisizlik ve ¢cikmaz icine giren orgit icin sesini diinyaya ve kendi
taraftarlarina duyuran MED-TV'nin varli@i bu dénemde hayati bir nokta-
daydi. Bu cercevede MED-TV Ocalan’in Suriye’den ¢ikti@i giinden
itibaren yayinlarini daha da sertlestirdi ve ayn1 zamanda siyasi hedefleri
telaffuz etmeye basladi. Buna gore orguti tarafindan belirlenen strate-
Jji dog@rultusunda siyasallasma yontiinde yeni bir yaklasim benimsendi.
Fakat, Ocalan Tirkiye'nin baskilarn sonucunda bunaldikca MED-TV nin
yayinlart daha bir tarafgir hal aliyor, bu da ITC'nin ‘dikkatinden
Kkagmiyordu.’

liging olan nokta bu dénemde Avrupa devletlerinin heniiz Ocalan’in
gelecedi konusunda kesin Kkararlarini vermemis olmalandir. Eger PKK
siyasallasarak yoluna devam edecek ise MED-TV siyasallasmanin en
onemli kolu olacakti ve ingiltere, Fransa ya da baska bir iilkede
yayinlarina kolayca devam edecek, hatta belki de ciddi oranda bir
destek gorecekti. Bu nedenle bu déonemde MED-TV'nin kapatilmamasi
surpriz olarak degerlendirilmemelidir. Ne var ki tim bu gelismelere
karsin artik MED-TV'nin eskiden oldugu kadar rahat olamayacad da
kesindi ve MED-TV yonetimi de bunun farkindaydi. Sonugta Turkiye
kapatma icin baskilarini arttirirken, MED-TV de Avrupa’daki ‘dostlarni’
devreye sokmaya calisiyordu. Ingiltere’de Lordlar Kamarasindan bazi
tiyelerin yaninda diger Avrupa lilkeleri de devreye girdi. Ornegin 29
Ocak 1999’da Fransa’dan Danielle Mitterand, Avusturyal Milletvekili
Hanas Awoboda, italyan Baris Derneginden Luisa Morgantini ve Plaid
Cymru’dan (Galler Partisi) Ned Parrish ile birlikte MED-TV"yi ziyaret ettil-
er. Ziyaret esnasinda MED-TV'ye donuk ‘baskilar1’ elestiren heyet MED-
TV’nin basarili olmasini istediklerini belirtti.>!

' “Danielle Mitterand Visits MED-TV”, News from MED-TV, (3 Subat 1999).




AVRASYA DOSYASI 351

1998 yilinin diger 6énemli bir gelismesi de kanalin kablolu yayinlara
iyiden iyiye yerlesmesidir. 1998 sonu itibariyle MED-TV isvicre, iskandi-
nav TUlkeleri ve Israil'in bazi sehirlerinde kablolu yayinlardan
izlenebilmekteydi. Kuzey Irak’ta Stuleymaniye’de ise yayinlarn yer anten-
leriyle izlemek miuimkundu.

II.d. Ocalan’in Yakalanmasi ve MED-TV’'nin Tepkisi

Bu ortamda MED-TV Orgutiin sézculiglu gorevini daha da artirdi ve
Tirkiye'deki gencler ayaklanmaya cagrilirken, Avrupa’da da konunun
giindemde tutulmasi istendi; fakat tiim bu tablo Ocalan’in Subat ayinda
Kenya’da yakalanmasiyla degisti. Orgiit tiyelerinin ve MED-TV’nin bun-
dan sonra belli bir plan icinde hareket etmekten ziyade, duygusal tep-
Kiler verdikleri ve bunun da imajlarina biliyuk zarar verdigi ve MED-
TV'nin kapatilmasinda énemli bir rol oynadigi sdylenebilir. Ocalan’in
yakalanmasindan sonra o6rgiit militanlani ‘Ocalan’a bir sey olacak
olursa her bir cicedi yok edecegiz, her bir kusun kafasim kopara-
ca@iz’ diyorlardi. Bu dehset verici sozler, atese verilen insanlar, kesilen
trafik ve bombalanan diplomatik elgilikler esliginde Bati basininda
mansetlere cikti. Binlerce orgiit taraftar Avrupa baskentlerini ¢atisma
alanina gevirmisti. Ornegin, Londra’da yapilan gosteriler orgiitiin son
yillarda bu tilkede diizenledigi en bliyluk eylemlerden biriydi ve Londra
Kuzey Irlanda orgitleri de dahil uzun yillar boyunca bodyle bir durumla
karsilasmamisti. O ddéneme kadar sokak gosterilerini ¢ok dusiik
duzeyde tutan PKK belki de ‘yolun sonuna’ geldigini dustnerek diger
sehirlerde oldugu Londra’da da buytik caph gosteriler diizenledi. Bu
PKK'nin ¢irkin ytzu, daha dogrusu Bati'nin gérmek istemedigi gercek
yuziydi. Once Ocalan’in yakalandigi giiniin ertesinde Halkevi éniinde
taraftarlar toplanmaya basladi. 500 civarindaki militan ilk basta
kizginliklarini diizensiz bir sekilde gosterdi, ardindan ise Avrupa’nin
diger baskentlerinde oldugu gibi eylemler Yunanistan Buytikelgiligine
yoOneldi. Sayilarn kisa siirede artan gostericiler hazirliksiz yakalanan
elciligi isgal ederken Babis Patsouris adli bir gorevliyi de rehin aldilar.
Bir grup elciligi isgal ederken bir diger grup da elgiligin ¢evresinde gos-
terilerini stirdiiriiyordu. Bir baska grup ise arkadaslarina destek vermek
icin bolgeye yonelirken polis tarafindan durduruldu ve ufak ¢apl bir
catisma yasandi.>* Gosteriler sirasinda tim Ingiliz medyasi i¢in giiniin
en 6onemli olay1 PKK gosterisiydi. Disaridakiler ‘6zglirliik’ (freedom) diye
bagirirken cevre trafigi tikandi, yakindaki metro istasyonu ve baglantilar
halka kapatildi. Boylece zaten sikisik olan Londra’nin belli bolgelerinde

%2 Michael Binyon ve Adrian Lee, “Girl Sets Fire to Herself as Kurds Protest”, The Times, (17 Subat 1999).




352 SEDAT LACINER / “BOLUCU TELEVIZYON YAYINCILIGI” VE ULUSLARARASI ...

hayat gosteriler nedeniyle durmus / yavaslamis oluyordu. Bu da genis
kitlelerin kizginhg@ni o6rgiitiin tizerine cekiyordu. Diger taraftan isgalcil-
er isgale son vermek icin basina agiklama yapmalarina izin verilmesini
sart kosuyorlardi. Amag, ilgileri cekmisken propaganda yapabilmekti;
fakat olaylarin basindan beri sert bir tutum takinan polis bu istegi de
reddetti ve isgalcilerin hi¢ bir isteginin kabul edilmeyecegini, isgali
sona erdirdiklerinde de tutuklanacaklarini ilan etti. Polisin bu tutumu
daha sonra kendisini ‘Kurtler'in bu tilkedeki savunucusu’ ilan eden
Lord Rea tarafindan agir bir dille elestirilecekti. Lord Rea’ye gére polis
daha fazla anlayis gostermeli, isgalcileri korkutmamaliydi. Bu siire
zarfinda polis kararli bir tutum izlemesine ragmen elgilige miidahale
edilmedi. Neden olarak gostericilerin kendilerini ve elgiligi atese verme
tehditleri gosterildi.>®> Go&steriler esnasinda orgilit Meclisin ki
kanadindan da ‘dostlar’ bulmakta gecikmedi ve Lordlar Kamarasi’'nda
Lord Rea ve Isci Partisi milletvekili Ann Clwyd gostericiler ile polis
arasinda arabuluculuk roliine soyundular. Ayrica Guilford Dortllisii
olarak bilinen olaylarin taninmis avukati Gareth Peirce de gostericilerin
yaninda yer aldi.>*

Yapilan uzun goruiismelerden sonra PKKlilar isgale son vermeyi kabul
ettiler. Polis tarafindan Holland Park’tan Charring Cross ve Paddington
Green Karakollarina goétiirillen gostericiler, Terorii Onleme Yasasi
(Prevention of Terrorism Act) altinda sorgulandilar. Sorgulama nedeni
olarak bu yasanin gosterilmesi Ingiliz polisinin konuya teror
penceresinden baktigini gosterir. Bu olaylarda bazi1 goOstericiler kendi-
lerini yakmaya calismistir.

Yukarida belirtildigi lizere bu gOsterilere sempatiyle yakalasanlar
olmustur; fakat Ingiliz kamuoyunun konuya genel olarak yaklasimi
terér penceresinden olmustur ve catismalarin Londra sokaklarina
tasinmis olmasi buyiik bir memnuniyetsizlik yaratmistir. Gostericilerin
cogunlugunun devletten yardim alan muiilteciler olmasi konuya ayr bir
boyut katmistir. Bir ¢cok yerde kendi vergileri ile bu Kisilerin sokak
catismalarina Katilmasi tepkileri artirirken, sokakta kendini yakmaya
calisan eylemciler kamuoyunu adeta soka sokmustur. iste MED-TV’nin
sonunu detiren surecte bu eylemlerin buytuk bir roli oldugu
sOylenebilir. MED-TV bu silirecte eylemlere destek vermekle kalmamis,
bir ¢cok yaym ile eylemlerin hazirlayicisi da olmustur ve bu durum
Avrupa kamuoyu icin kabul edilebilir bir durum degildir. Zaten MED-
TV’ye uyarilar da bu tarihten sonra yogunlasmistir. Nitekim 22 Mart
1999’de ITC MED-TV'nin yayin lisanini 21 gunliik stre ile askiya aldi.

% “Riot Police at London Demo”, BBC News, (16 Subat 1999), 16:41 p.m.
% David Graves, “Police Strategy Hailed as Siege Ends Peacefully”, The Guardian, (19 Subat 1999).




AVRASYA DOSYASI 353

Komisyon 21 gunliik degerlendirmesinde 1996 tarihli yasanin 89.
bélumunu dikkate alarak kanalin siddeti tesvik edici yaymlar yaptidgina
hikmetti. ITC'nin resmi aciklamasinda su ifadelere yer verildi:
“Yaymlarda cesitli defalar Tiirkiye’de siddeti tesvik edici pro-
gramlara yer veriliyordu.”>

Ingiltere’deki yakin takibe ek olarak, daha énce oldugu gibi Belgika
da Ingiltere’yi takip etti, gosteriler sayesinde MED-TV ile PKK arasindaki
baglanti daha bir gb6ze batar hale geldi. Bu c¢ercevede 22 Subat
2001’de MED-TV hakkinda sorusturma acan Belcika polisine ek olarak
Belgika Icisleri Bakani Luc Van Den Bossche de MED-TV ve sozde
Surgiinde Kirt Parlamentosu temsilcilerini makamina c¢agirmis ve
onlara PKK ve diger yasa disi suclarla baglantilann konusunda uyarida
bulundu ve Belgika’daki Kurt kokenli Kisilerin olaylara katilmalarini
tesvik etmemeleri istedi. Igisleri Bakanh@ Sozciisii ise s6z konusu
olayim ardindan MED-TV’ye program hazirlayan sirketin bulundugu
bolgede yer alan Termon Savciiginin MED-TV hakkinda sorusturma
baslattigin1 acikladi. Buna gore savciligin tizerinde durdugu konu MED-
TV’'nin intikam ve siddete doéntuik yayinlar yapmasiydi.>® Bu gelismenin
Avrupa’da PKK yandaslarinin gosterilerinin oldugu déneme denk gelme-
si tesadiif olmasa gerektir. Bu noktada Belgika’'nin aniden manevra
degistirmesinin altinda bencil bir yaklasim yattiqi sOylenebilir. Teror
baska bir tlilkeye dokundugunda sonuna kadar demokratiklesen bu
ulke kendi ulkesinde birka¢ sokak gosterisi oldugunda taban tabana zit
bir konuma gelebilmektedir. Bu durum en hafif tabiriyle ‘iki ytizlilik’
olarak nitelendirilebilir.

1999 yih ilkbaharinda Turk yetkKililer uluslar arasi arenadaki son
gelismeleri de dikkate alarak son bir atak daha gerceklestirerek, ITC ve
ingiliz Hikiimeti tizerindeki diplomatik baskiy1 arttirdi. Tirk yetkililer
cesitli defalar ITC ve diger ingiliz sorumlulart MED-TV'nin gergek yuzii
konusunda uyarmuslardi. Disisleri Bakani ismail Cem, mart ayinin
basinda ingiliz Disisleri Bakani Robin Cook’u arayarak, MED-TV
Konusunu giindeme getirdi ve ingiltere’den ‘lizerine dlseni yapmasini’
istedi. Cem’e gére MED-TV’'nin yayinlari hem ITC’'nin, hem de
demokrasinin ilkeleriyle bagdasmiyordu. Telefon diplomasisine ek
olarak, askiya alma Kkararindan O6nce Turkiye'nin Londra
Buytikelgiligi'nde 12 Mart 1999 tarihinde ITC yetkililerine, bazi ingiliz
politikacilara ve akademisyenlere MED-TV konusunda genis bir brifing
verildi ve bu konuda gerekli olan bilgileri iceren bir dosya sunuldu. Bu

% “TC Issues Suspension Order”, 18 / 99, (22 Mart 1999).
% “MED-TV'ye Sorusturma Agildi”, Radiikal, (23 Subat 1999).




354 SEDAT LACINER / “BOLUCU TELEVIZYON YAYINCILIGI” VE ULUSLARARASI ...

brifingde Ingiliz yetkililer ikna olmus goriinse de Savunma Bakanlii
Biirokratlarindan Kevin Tebbit’in ifade ettigi gibi ingiliz Hikiimeti MED-
TV’nin kapatilmasi konusunun kendi yetkilerinde olmadigini, bunun
bagimsiz bir kurum olarak ITC nin ve Ingiliz mahkemelerinin yetkisinde
olabileceg@ini sOylemeye devam etti. Turkiye'nin ITC’ye, MED-TV ile
terdr arasindaki baglantiyr acik¢a ortaya koyan, kanitlar ile beslenmis 9
ayr rapor® gonderdidi, ve bunlara ek olarak ¢ok farklh yollardan bilgi
aktanldigi dustindlirse ITC'nin direnisinin ne kadar anlamlh oldugu
kendiliginden ortaya cikar.

BOLUM I
KAPATMA KARARI VE MEDYA TV
Ill.a. Kapatma Karan ve Nedenleri

Turkiye'nin artan baskisi ve uluslar aras1 alandaki gelismelerin de
etkisiyle ITC Mart ayinda MED-TV’ye 21 gunlik yaymnlarini askiya alma
cezasl verdi. Ayrica bu ceza 90 bin poundluk bir 6demeyi de iceriyor-
du. Askiya alma cezasi 22 Mart 1999 gunt ilan edilirken, karar kanal
yetkililerine de iletildi.®® Karar pratikte kanalin kapatilmasi anlamina
geliyordu. Kanal “21 giin sonra bulusmak ulzere” diyerek yayinlarini
kesmesine Karsin, televizyon yetkilileri umutsuzdu. Genel kanaat MED-
TV'nin ingiltere macerasinin, en azindan ‘simdilik’ bittigi yontindeydi.
MED-TV Miduari Hikmet Tabak o gune kadar Kkanallarinin adeta
‘mikroskop altinda incelendigini sdOyleyerek kapatilma Kkararinin
ardinda ‘siyasi unsurlar’in bulundugunu 6ne stirdii.>

MED-TV umitsiz bir sekilde kesin kapatilma kararin1 beklerken, Turk
diplomatlar ise simdiden ‘zaferi’ kutlamaya baslamislardi. Ayrica soru-
nun ingiltere ayagim ¢oézdigiini dustnen Tirkiye icin sirada kanalin
stiidyolarinin bulundugu Belcika vardi. Egder Belcika da MED-TV'ye
yasak Koyarsa sorun ¢Ozulmius olacakti. Durumun bdyle olmadig kKisa
stirede anlasilacaksa da Tirk diplomatlar daha iyimser idiler. Ornegin,
Turkiye nin Briiksel Biiyiikelgisi Giiner Oztek, Tiirkiye nin uzun bir siire
boyunca MED-TV’yi takip ettigini, Ingiltere ve Belgika nezdinde
girisimlerde bulundugunu hatirlatarak, “Belgika Icisleri ve Disisleri
Bakanliklar ile suirekli temas halindeyiz. Belcika makamlan da son gun-
lerde MED-TV'nin terorui tesvik eden yayinlarindan biiyuk bir rahatsizlik

" Edinilen bilgilere gére bu raporlarin biri Abdullah Ocalan ltalya'da iken, dérdii Ocalan yakalanmadan, geri

kalanlan ise Ocalan yakalandiktan sonra génderilmistir.

% Ibrahim Giindiiz, “Ve Teror TV Sustu”, Sabah, (23 Mart 1999); Orya Sultan Halisdemir, “ITC Suspends Med
TV Licence”, Turkish Daily News, (23 Mart 1999).

% “Kurds Lose TV Link”, Rights Media, World News, (24 Mart 1999).




AVRASYA DOSYASI 355

duymaktaydilar. Bu girisimler sonucunda MED-TV’nin yaynlarinin engel-
lenmesi mumkiin olmustur” diyordu.®

Askiya alma kararini takip eden giinlerde ITC, MED-TV yetkKilileri ve
MED-TV'nin avukatlart konuyu goriismek tlizere bir araya geldiler. 9
Nisan 1999 gunki toplantida ITC bir kez de yuiz ylize kanal yetKkililerini
uyardl. Bu toplantida liste halinde MED-TV'nin yaptigi siddet cagrisi
yapan yaymnlart Onlerine kondu. Toplanti sonunda ITC, MED-TV’nin
lisansinin iptal edildigini ilan etti. ITC Baskanm Sir Robin Biggam’in
aciklamasi soyleydi:

“Yaptigimiz degerlendirmede, MED-TV'nin gerceklestirdigi ve
gerceklestirmeyi taahhut ettigi degisikliklere sempati duymakla
birlikte, Komisyonumuz kamu yarar icin MED-TV'nin lisansinin
iptal edilmesine, bunun yerine getirilmesi icin lisans sahibinin
uyarllmasina karar verdi. ingiltere genelinde Kiirt halkina karsi
buytik bir hosgorii ve sempati olmasina karsin, ingiltere’nin diger
insanlarin siddete davet ve tesvik edildigi bir platform olarak kul-
lanilmas1 kamu yararina degildir. MED-TV'ye temsil ettigi
toplumun bariscl bir sesi olmasi icin defalarca sans taninmistir.
Tim bunlardan sonra bu Kisilerin yayin yapmasina izin vermek
Ingiliz sisteminin kotilye kullanilmasi sayilacaktir.”®!

Ayni sekilde ITC’nin Program ve Kablolu Yaynlar Direktorii Sarah
Thane: “Bu son ihlallerin temelinde siddet ve sug¢ eylemlerinin cesitli
sekillerine cagr1 yapilmasi bulunuyordu” aciklamasini yapti.®

ITC’'nin kapatmaya gerekce gosterdigi yayinlardan ornek verecek
olursak: Ilki PKK yoneticisi Nizamettin Tas'in her Kurt’ii bir ‘intihar
fedaisi’ olarak nitelendirdigi konusma idi. Tas bu konusmasinda
“Kendinizi degil, diismani yakin” ifadelerini Kullaniyordu. Bir diger
ifadede ise Abdullah Ocalan’in kardesi Osman Ocalan sunlan soylily-
ordu:

”C)nderligimizi (Apo) en dogru savunma bicimi, savasi her
zeminde yukseltmektir. Ve Tirk devletinin 6nderligimize Kkarsi
dizenledigi komployu cok pahaliya Odetecegimizi gosterecediz.
Artik hi¢ bir Turk yetkilisi evinde rahat etmeyecektir. Cok gegme-
den bunu gorecektir. PKK yapmazsa bile Kiirt halki bunu
yapacaktir.”

Bu aciklamalarin yaninda MED-TV‘'nin haber biiltenlerinde PKK
Baskanlik Konseyi bildirilerini okumasi da ITC tarafindan siddeti tesvik

8 Ibrahim Glindiiz, “Ve Terdr TV Sustu”, Sabah, (23 Mart 1999).
1 ITC, “ITC Revokes MED TV’s Licence”, Londra, ITC, 28 / 99, (23 Nisan 1999).
& “Kurdish TV Station Closed Down”, BBC News, (22 Mart 1999).




356 SEDAT LACINER / “BOLUCU TELEVIZYON YAYINCILIGI” VE ULUSLARARASI ...

olarak yorumlandi, gercekte yapilan, bir terdr orgutinin yayin kolu
olarak hareket etmekti. Bu bildiride Turkiye Cumhuriyeti'ne karsi her
tiurlic eylemin mesru oldugu sdéyleniyordu: “Turkiye ve Kirdistan’da
hicbir ayirim gosterilmeksizin her tirli siddet hakli ve mesrudur. Ister
sivil ister askeri olsun, halkimiza yonelik diismanlik gelistiren her tiirlii
Kurum, Kurulus, sahsiyet Kiirt halkinin hedefidir.”

ITV'nin, MED-TV'nin lisansini iptal etmesinin ardindan Ingiliz Disisleri
Bakanhgi, kendisinin bu kararin alinmasinda hi¢ bir yetkisinin bulun-
madiginin altini ¢izerek, buna ragmen karar1 destekledigini acikladi.®
Ayrica Avrupa Sinir Otesi Televizyon S6zlesmesinin Daimi Komitesinde
bir konusma yapan Ingiliz Temsilci Caroline Morisson kapatma
Kararinin tim Avrupa lilkelerini baglamasi gerektigini belirterek, MED-
TV'nin baska bir tulkede ayni sekliyle yeniden yayinlarina baslayama-
masli derektiginin altint ¢izdi. MED-TV kapatma Kkararinin her an
alinabileceg@ini distnerek karardan o6nce Norveg¢ ve lsvigre'ye
basvurmus, buralardan ret cevabi almisti. Bu durum hem Ingiltere’nin
Avrupa’nin diger ulkelerindeki etkisini, hem de Avrupa tlkelerinin bir-
birlerinin kurumlarina karsi duyduklar1 saygilyr da ortaya koyuyordu.
Ayrica Belcika da uzunca bir sure ITC'nin alacagi karar bekledi ve kap-
atma Kkarariyla birlikte MED-TV stuidyolarina baskilarini artirdi. Daha
Karar alinmadan Belcika Icisleri Bakanhg MED-TV yetkililerine gonder-
digi mektupta terdr cagrisinin devam etmesi durumunda MED-TV stiidy-
olarinin kapatilacagini belirtti.

ITC, MED-TV'nin yaymnlarina son verdi, ancak Kisa bir siire sonra
MED-TV’'nin yerini MEDYA-TV aldi ve PKK'nin uydudan gelen sinyalleri
Ingiltere’den, Tirkiye’den, Ortadogu’dan ve tim Avrupa’dan alinmaya
devam etti. MED-TV Ornegi Turk yetkililerinin 1srarci miicadelelerinin
sonug verebilecegini gostermekle birlikte, kapatma kararinin Abdullah
Ocalan’in yakalanmasindan ve PKK yanhsi kisilerin Londra’da siddet
dolu protesto eylemlerine girismesinden sonra alinmasi dikkat c¢eki-
cidir. Diger bir deyisle ITC'nin yillar sonra MED-TV’yi kapatma Kkarar
almasinin normal bir slirecin sonucu oldugu sonucuna varmak kolay
degildir. DOrt yildan uzun bir sure bu kanali kapatmayan ITC eger
gercekten hukuk Kkurallarini isletecek olsaydi elinde istemedigi kadar
cok delil, gerekce ve yetki vardi. ITC'nin kararina paralel olarak Ingiliz
Disisleri Bakanhginin Tiirkiye'ye destek seklinde yorumlanabilecek

8 Jan Black, “Kurdish Anger as TV Station Closed Down for Incitement”, The Guardian, (23 Mart 1999) ; Orya
Sultan Halisdemir, “British Foreign Office Supports Suspension of Med TV”, Turkish Daily News, (24 Mart
1999). Ayrica Ingiliz Savunma Bakanligrndan Kevin Tebbit de Ingiliz Hikiimeti’'nin ITC ile ayni gériste
oldugunu agikladi: “Kurdish Intellectuals Write to ITC”, News from MED-TV, (17 Mart 1999).

8 Ugur Ergan, “Belcika MED-TV'yi Ikinci Kez Uyari”, Hiirriyet, (20 Mart 1999) ; “Belcika, MED-TV lcin Ingiltere’yi
izleyecek”, Hurriyet, (19 Mart 1999) ; “Belgika, Kiirtler'e Kars Sertlesiyor”, Hiirriyet, (22 Subat 1999).




AVRASYA DOSYASI 357

aciklamalar yapmasi da dikkat ¢ekici bir diger noktadir. Soylemek iste-
digimiz lisansi veren bir kurum olarak ITC doért y1l boyunca MED-TV'nin
PKK’ya verdidi acik destegin farkindaydi; fakat bu siire boyunca dise
dokunur hig¢ bir girisimde bulunulmadi. Sadece ITC degil, tim Ingiliz
Kamuoyu biliyordu ki MED-TV, PKK'nin a¢ik destekgisi, hatta yayin
organi konumundaydi. Bu konuda en ‘ilgisiz’ denebilecek cevreler dahi
MED-TV ile Turkiye'de surdurilen silahli bir catisma arasinda baglanti
Kurabilecek bilgiye sahipti. Ornegin, kapatma kararindan ¢ok 6nce
MED-TV ile ilgili bir haber yapan BBC, MED-TV'nin ingiltere’de yasak-
lanmis olan terdr orgiitii lideri Abdullah Ocalan’a acik destek verdigini
belirterek, MED-TV’'nin haber biultenlerinden su cevirileri Ingiliz
Kamuoyuna aktariyordu:

“Liderimizin Roma’ya gelisinin siyasi bir amaci vardir. Liderimiz
orada bizim insanlarimiz adina, bir siyasi misyonla bulunuyor.
Umut ediyoruz ki, su ana kadar Kiirt ulusal miicadelesine dostca
yaklasan italyan Hiikiimeti liderimize karsi da ayni sekilde davra-
nacaktir. Biz inaniyoruz ki Turk Devletinin tehdit ve santajlarina
boyun egmeyecekler.”

Acikca MED-TV tarafindan terorist orgit lideri Abdullah Ocalan’in
‘liderimiz’ olarak nitelendirilmesine, ve bunun BBC gibi tim
Ingiltere’de en ¢ok izlenen bir televizyon kanah tarafindan yaynlan-
masina karsin ITC’yi, MED-TV PKK iliskisi konusunda ikna edebilmek
uzun bir stire mimkiin olamadi. Hatta kapatma kararinda bile bu
baglantidan en ufak bir kelime ile dahi bahsedilmedi. Oysaki eger BBC
ve diger Ingiliz kanallannin MED-TV hakkindaki haberleri dogruysa
ITC'nin buna gore hareket ederek ¢ok dnceden, Tiirkiye'nin ¢abalarina
gerek kalmaksizin MED-TV’yi kapatmasi gerekirdi. Yok eger tersi varit
ise, bu durumda ‘yalan habercilik yapmaktan’ BBC’'nin en azindan
uyarilmas1 icap ederdi. Stuiphesiz BBC'nin yukarida cevirisi verilen
haberi, 6rneklerden sadece bir tanesidir. Baska bir deyisle MED-TV ile
PKK arasindaki baglanti Bati kamuoyunun ve medyasinin yabancisi
oldugu bir konu degildir. Oyle ki Ocalanin yakalanmasindan sonra
konuyu kapagina tasiyyan Amerikan Time dergisi orgiitiin ¢ok gti¢lii bir
propaganda adinin bulundugunu, bunun en 6énemli parcasinin da MED-
TV oldugunu acikca ifade ediyordu.®® Buna karsin uzmanlk alani
olmasina karsin ITC bu baglantiyr gérmekte oldukg¢a ‘gecikti’.

Bu cercevede MED-TV'nin kapatilmasi Karari, bir politika degisikligi
ve Ingiltere’nin Ocalan’in tasfiyesi siirecine onay1 seklinde alinabilecegi

8 “Kurdish TV Backs Ocalan”, BBC, (18 Kasim 1998), Saat: 18:48.
% Rod Usher, “Nationalists Without a Nation”, Time, (1 Mart 1999), s. 25.




358 SEDAT LACINER / “BOLUCU TELEVIZYON YAYINCILIGI” VE ULUSLARARASI ...

gibi bu kararin baska sebeplerinin de bulunabilecegdi anlasiliyor. Bu
konuda son derece ilging bir iddia CAAT'nin (Campaign Adainst the
Arms Trade / Silah Ticaretine Karsi Kampanya sivil toplum orgiitii)
iddiasidir. Londra merkezli CAAT’den Rachel Harford'un iddiasina gore
kararda, ITC’'nin Baskani olan Robin Biggam ayni zamanda Ingiliz silah
ve havacilik sanayi sirketi BAe’'nin da baskani olmasinin buytik bir rolii
vardir. MED-TV'nin kapatildigi ddnemde BAe de Turkiye'de kendi lisansi
altinda HK33 taru tifek ve diger silahlarin ftiretimi konusunda
calismalar yapiyordu. Yani Harford’'un ima ettigi nokta su: ITC'nin
baskani Tiirkiye’de buyilik ekonomik cikarlar1 bulunan silah firmasinin
baglantilarini tehlikeye dusiirmemek igin ITC’de Turkiye lehine lobicilik
yapti ve MED-TV’yi kapattird1.®” Nitekim kapatma Kkararinin sonrasinda
PKK'nin baska kanallardan uyduya cikmay! basarmasi da bu tur iddi-
alan dogruluyor. Sonug olarak ingiltere Turkiye ile iliskilerinde olumlu
bir adim atip c¢ikarlarini korumus oluyor, diger taraftan PKK'nin ve
destekcilerinin tepkisi de ¢ekilmemis oluyordu. Ve tabii ‘demokrasi’ye
de halel getirilmemis oluyordu. ingiltere’deki PKK yanlisi orgiitler de
Harford’in iddiasin1 hararetle benimsiyorlar. PKK destekcisi Guardians
of Kurdistan (Kirdistan’in Muhafizlarl) kapatma Kkararinin ardindan
Biggam’in her iki kurumdaki gorevlerinin birbiriyle c¢elistigini belirterek
Basbakan Tony Blair'e ITC Baskanini gérevden almasini talep eden bir
dilekce sundu.®® Biggam’a asil buytik tepki ise basindan geldi. The
Guardian grubuna bagh haftallk pazar gazetesi Observer Biggam’in
soyadiyla benzetme Kkurarak (Big Ingilizce’de buyiik demektir), ‘Kiigtik
Biggam’adl elestirel bir makale yayimladi. Nick Cohen’in kaleme aldig
yazi Ingiltere’'nin kisa donemli mali cikarlar icin insan haklan ve
dustince 6zgurlugu gibi hayati ilkelerinden vaz gectig@ini ileri strtiyor-
du.® Sadece The Guardian dedgil, diger gazeteler de kapatma kararini
Tiirkiye'nin basarnsi, ingiltere’'ninse ilkelerinden vazge¢mesi olarak
aktardilar. Ornegin, ITC'nin ilk kez bir televizyon kanalimi kapattigini
sOyleyen Londra merkezli ¢ok satan ulusal gunlik gazetelerden The
Independent bunu Turkiye'nin basarisi olarak kabul etti.”

ITC Baskani’'nin kapatma kararini acikladidgi konusmasinda da belir-
tilen ‘sempati’ kararin hemen ardindan etkisini gosterdi ve basinda,
Lordlar Kamarasinda ve diger platformlarda PKK sempatizani ingilizler
ciddi bir kampanya baslattilar. Bu karar bazi Ingilizlerin bu konuya ne
derece On yargih yaklastiklarinin da kaniti oldu. Karar ingiliz yasalar

5 David Pallister, “Hypocracy Protest at BAe Meeting”, The Guardian, (28 Nisan 1999).

8 “Kurdish MED-TV and lisu Dam”, Guardians of Kurdistan Press Release, (12 Mayis 1999).
% Nick Cohen, “Little Biggam Man”, The Observer, (16 Mayis 1999).

™ The Independent ve Financial Times, (23 Mart 1999).




AVRASYA DOSYASI 359

cercevesinde ele alininca, itiraz edecek bir gerek¢e bulamayan Lord
Avebury bu sefer de iptale gerekce olan 1996 Yayincilik Yasasi’'nin 89.
maddesinin degistirilmesini talep etti. Hikiimet'in buna cevabi ise
“Hikiimetimizin bu yénde bir ¢calismasi yoktur. Bu tir konular ITC'nin
yetki alanina girmektedir” seklinde oldu.” Diger bir deyisle su ortaya
cikt1 ki Lord Avebury benzeri Kisiler, PKK aleyhtan kararlar kendi kurum-
larindan bile ciksa, teror ile icli dish olan odaklar1 sorgulamak yerine
kendi kanun ve Kurumlarini sorgulamayi tercih ediyorlardi.

Tim bu MED-TV lehindeki kampanya ve girisimlere, tllkelerinde
‘yasal’ gorinen bir kanalin zorla kapatilmasini iclerine sindiremeyen
liberaller ve solcu gruplar da eklenince ITC zor durumda kaldi. Aslinda
daha basindan boyle bir kanalin agilmasina izin vermemesi gereken
yetkililer simdi daha ©énce yapilan hatalarin sonucuyla karsi
Kkarsiyaydilar. Kapatilmadan sonra MEDYA-TV gibi baska dnlemler alan
PKK ise MED-TV'nin kapatilmasini demokratik bir hakkin gaspi olarak
kullandi ve ingiliz kamuoyunda kendi lehine beliren riizgari sonuna
kadar kullanmak istedi. Bunun icin PKK yandaslar aclik grevi, sokak
gOsterileri ve mektup, faks kampanyalar ile tepkileri canli tutmaya
calistilar. Kararin hemen ardindan MED-TV’de calistiklarini iddia eden
bir grup PKK sempatizani 29 Martta Meclis binasi 6niinde aclik grevine
basladi. Bu Kisilere ¢cok sayida PKK sempatizani ve militan1 da destek
verdi. Bir ka¢ gazete haberinin yayinlanmasini saglayan bu eylemi ITC
ontindeki protestolar ve aclhk grevi izledi. ITC onundeki eyleme
katilanlar da kendilerinin MED-TV’de calisan gazeteciler olduklarini,
ITC'nin ‘haksiz’ kararindan dolayi islerini kaybettiklerini iddia ettiler.
Burhanettin Demir, Mustafa Aslan, Medeni Akgul, Sukran Erdem,
Nilgiin Kaya, Sefkan Ozgiil, Faysal Dagli ve Necati Bozkurt’tan olusan
bu grup kendilerinin Ingiltere’de basin 6zgirlugine vurulan darbenin
canli kanitlar1 olduklarini sdyleyerek diger gazetecileri ve medya kuru-
luslarint ITC’ye Kkarsi harekete gecmeye cadgirdilar.”? Bu eylemlere
Kirdistanh Gazeteciler Birliginin yani sira diger tiim PKK yanhsi orgiit
ve Kisiler de yogun bir destek verdi. Meclise, partilere ve kamuoyuna
yapilan ag¢iklamalarda PKK'nin isledigi mesaj suydu:

“Tuarkiye bir NATO tlkesi. ingiltere de Tirkiye nin en énemli silah
saglayicilarindan biri. MED-TV’nin kapatilmasinin tek sebebi
baskici bir rejime sahip olan Turkiye ile siyasi ve iktisadi ¢ikarlar

™ “Broadcasting Act 1996: MED TV”, Lords Hansard Written Answers (Lordlar Kamarasi Yazill Cevaplar

Tutanaklari) Column WA98, (5 Mayis 1999).

2 “MED-TV Journalists on Hunger Strike”, MED-TV Press Release, Londra, (1 Nisan 1999) ; “Kurdish
Journalists Deprived of a Job, Hunger Strikes Continues for a Fourth Day”, Press Release, (1 Nisan 1999).




360 SEDAT LACINER / “BOLUCU TELEVIZYON YAYINCILIGI” VE ULUSLARARASI ...

Turkiye ile is birliginden yana olan Ingiliz Hukametinin
demokratik degerlendirmeden yoksun yaklasimidir.””*

MED-TV tarafindan yabanci basin mensuplarina yapilan yazil agikla-
mada da kararin Tirk ve ingiliz Disisleri Bakanlari’'nin ortak
toplantilarindan sonraya rastlamasinin tesaduif olmadid fikri isleniyor-
du. PKK’ya ve MED-TV yoneticilerine gore ITC, MED-TV’yi kapatarak
‘Kirtler'in yasadi@i bolgedeki tek bagimsiz haber kaynagini’ kapatmis
oldu.”™ Ayrica PKK'nin Ingiltere’de yaydigi bir diger iddiada giivenlik guig-
lerinin Turkiye’de ¢anak antenleri MED-TV izlenemesin diye Kirip, yok
ettigi, Ingiliz makamlarinin bu Karar ile bu tiir eylemlere destek oldugu

yoniindeydi.” Tum bu protesto

R ,s ve elestirilere karsin ciliz da olsa
. Orgiat MED-TV'nin bir kesim Tiirkiye’'yi destek-
. kapatilmasi kararimm lerken, MED-TV’yi yayimnlarindan
: degistirememistir, fakat  dolay: elestirdi. Bunlarin basinda
« bu konuda yiiriittiigii Muhafazakar Parti eski
* kampanyalar sonucunda Milletvekillerinden Michael

kamuoyunun goziinde Stevens gelmektedir. Turkiye'nin

MED-TV'nin kapatilmasi yoniinde-
ki isteginin son derece hakl
oldugunu vurgulayan Stevens,
Turkiye'nin Londra Buyltikelgiligi
yetkilileriyle de  goruserek,
Ingiltere'nin MED-TV’ye yayin
lisans! vermesinin biiyuik bir hata
oldugunu vurguladi.

Tiirkiye'nin ‘anti-
demokratik’ imajim
pekistirmis ve bir
anlamda Tirkiye'yi genis
Kkitleler 6niinde ‘mahkum
ettirmeyi’ basarmstir.

Orgiit MED-TV'nin kapatilmasi kararin1 degistirememistir, fakat bu
konuda yurittugi kampanyalar sonucunda kamuoyunun gdézunde
Tiirkiye'nin ‘anti-demokratik’ imajin1 pekistirmis ve bir anlamda
Turkiye'yi genis Kkitleler dniinde ‘mahkum ettirmeyi’ basarmistir. Bu
konuda en biiyiik destegi ise daha 6nce belirtildigi (izere basin ve ifade
ozgurligiini savunan sivil toplum orgiitlerinden almistir. Bunlar iginde
Article 19 (madde 19) grubu 6nemli sayilanlardandir. Asil ismi Sanstire
Kars1 Uluslar arasi Merkez (International Centre Against Cencorship)

™ “Kurdish Intellectuals Write to ITC’, MED-TV Weekly News Review, (17 Mart 1999).

™ MED-TV Press Release Concerning Fines for Breach of ITC Programme Code, (Londra: ITC), (30 Ocak
1998).

A. Hassanpour, “Satellite Footprints as National Borders: MED-TV and the Extraterritoriality of State
Sovereignty”, Journal of Muslim Minority Affairs, Cilt. 18, Sayi. 1, (1988), ss. 53-72 ; MED-TV, “Turkish State
Attacks MED-TV Satellite Dish Owners”, MED-TV Press Release, (Londra: MED-TV), (17 Subat 1997) ; MED-
TV, “Petition Campaign Supporting the Freedom of Expression of MED-TV”, MED-TV Press Release, (Londra
ve Briiksel), (19 Ekim 1998).

75




AVRASYA DOSYASI 361

olan orgutun Avrupa, ABD ve bazi diger baz tlkelerde temsilcileri
vardir ve ismini insan Haklan Evrensel Bildirgesi'nin ifade 6zgurligini
belirten 19. maddesinden almaktadir. Diger bir deyisle Bati kamuoyun-
da saygin bir amag icin ¢aba gdsteren derneklerden biri sayilmaktadir.
‘Kirt sorunu’ konusunda tamamen Turkiyeyi sorumlu tutan sucglayan
Article 19 ftyeleri MED-TV'nin kapatilmasi Kkararindan dolayr da
Turkiye'yi suc¢lu bularak bu konuda genis bir medya grubunu ayaga
kaldirmayir basarmislardir. Ayni sekilde hukiimete, ITC'ye ve Meclise
baski yapan Kuruluslarin basinda da Article 19 gelmistir.”® Ne zaman
MED-TV ciddi bir sorunla Karsilassa Article 19 devreye dgirmis ve
nifuzunu Kkullanarak PKK taraftarlarina yeni destekler kazandirmistir.
Nitekim kanalin kapanmasindan sonra KHRP ve MED-TV yetKilileri ile
siki bir goriisme trafigine giren Article 19, sanki MED-TV’yi kapatan
bagimsiz bir ingiliz kurulusu degilmis ve kapatiima Kkaran Iingiliz
yasalarina dayandirilmamis gibi, kanalin kapatilmasi ile ilgili olarak
Turkiye'yi sucglayicit bir rapor hazirlamistir. Article 19’a gore sozde
Stirgiindeki Kurt Parlamentosu, Filistinliler'in Israil’e karsi verdigi
taninma miicadelecisine benzetilebilirdi, cunki MED-TV olayinda
goruldugu gibi Tirkiye’de konusma hurriyeti konusma ozgurlugu
olmadidi gibi, Turkiye sinir 6tesinde de engellemelerde bulunuyordu.”
MED-TV'nin kapatilmasi bahane edilerek agilan tartismalarda Turk yetk-
ililer PKK'nin insan haklar ihlallerinde bulundugunu, bu Kuruluslarin
bu ihlallere de deginmesi gerektigini sOylediklerinde Article 19’un uUst
duzey yoneticisi Dr. Frances D’Souza Tirkiye'yi, Tlrkiye’deki insan hak-
lan ihlalleriyle ilgilenmek yerine Article 19 gibi insan haklar1 dernek-
lerini suc¢lamakla itham etti ve PKK’ya yakinhdiyla bilinen KHRP
tarafindan diizenlenen konferansta Turkiye’den ‘neden PKK'nin insan
haklar1 ihlallerini giindeme hi¢ getirmiyorsunuz’ seklinde elestiriler
aldiklarini hatirlatarak, PKK'nin yaptiqi ihlallerden de Turk Hiikiimetinin
sorumlu oldugunu iddia etti. Her tulkenin i¢ diizeninden o&ncelikle
hikiimetlerin sorumlu olacagini belirten D’Souza, ‘bunlart insan hak-
larina riayet ederek 6nlemek de Turk Hiikiimetinin gérevi, bu nedenle
devlete yonelik elestirilerimiz bu c¢ercevede degerlendirilmelidir’
demistir.”® MED-TV’'nin kapatilmasini en ¢ok isleyen gruplardan biri de
sol gruplar olmustur. Sik sik MED-TV’yi yasal ve mesru bir kanal olarak
niteleyen sol gruplar Turkiye'yi suclayici yayin ve toplantilar diizenle-

8 Article 19, “Letter to the Prime Minister”, Article 19 Press Release, (20 Eyliil 1996).

" Catherine Drucker, kampanya koordinatérii, “Kurdish Voices form the Sky”, Article 19 Press Release, (Mays,
1995).

Frances D’Souza, “Cencorship by Proxy”, A Democratic Future for the Kurds of Turkey, Londra, KHRP,
(1995), ss. 75-80.

78




362 SEDAT LACINER / “BOLUCU TELEVIZYON YAYINCILIGI” VE ULUSLARARASI ...

mislerdir.” Sonuc¢ta MED-TV'nin kapatiimasi ile baslayan tartismalar
Kisa stirede Turkiye’de basin ve yaymn 6zgurligii ve insan haklan ihlal-
leri konusuna getirilmis ve Turkiye Cumbhuriyeti adir ithamlar altinda
Kalmistir.®°

Ingiltere’de yukarida olusan tabloya karsin, MED-TV'nin kapatiimasi
Tirk yetkililer ve Tiirk basini tarafindan Tirkiye'nin basarisi olarak
sunulmustur. Ornegin Hirriyet gazetesi karan “Turkiye'nin Giicii, MED-
TV Susturuldu” seklinde vermistir.®® Ayni sekilde Basbakan Biilent
Ecevit de karann “MED-TV denen bdliicii terdr Kigkirticisi televizyon
merkezi timiiyle Kkapatilmistir” sézleriyle biliylk bir basarn olarak
sunmustur. Oysa ki PKK'nin kanali susturulmamis, bir anlamda sekil
degistirmesine, ya da sesinin belirsiz bir siire i¢in azaltilmasina izin ver-
ilmistir. Kisa siirede MED-TV’nin yerini alan iki yeni kanal bunu acik¢a
ortaya koymustur. MED-TV'nin her an kapatilabilecegi zaten bekleniy-
ordu. Bu nedenle MED-TV ¢evresi bu konuda hazirhikhydi. Zaten daha
kapatma karan gorusulirken MED-TV tarafindan yapilan yazih acikla-
mada ‘Kirt halki emin olsun ki ¢ok Kisa zamanda tekrar uydudayiz’
mesaji verilmisti.®> MED-TV'nin her an kapatilabilecegini diisiinen kanal
yoOneticileri Avrupa’nin hemen her Ullkesinde araci sirketler kurarken,
ABD’yi de denediler. 25 Eylul 1998’de Delaware eyaletinde Rainbow TV
Production adh bir sirket kurdular. iddialara gore sirketin kurucusu
Elizabeth Schawel goruntyordu. Aynmi sirket 30 Eylulde Belgika'nin
baskenti Briiksel’de bir sube acti, basina da Osman Kili¢ getirildi. Kilig
daha 6nce MED-TV’de de ¢alismis bir isimdi.?* BOylece yeni kanallar icin
alt yap1 tamamlanmis oluyordu.

III.b. Yeni Kanal Girisimleri
CTV

PKK, MED-TV'nin kapatilmasina hazirlikliyd1 ve bu konuda girisimler
uzun zamandir surdiiriliyordu. Kapatmadan énce ve sonra bir ¢ok ulk-
eye basvurulduysa da ret cevabi alindi. Anlasma sadlanan Polonya’nin
PTT sirketi ise anlasmayi Tiirkiye'nin de girisimleriyle askiya aldi.

™ Mike Ingram, “In a Fresh Attack on Kurdish Democratic Rights, UK Watchdog Shuts Down Med TV Station”,
World Socialist Web Site, www.wsws.org/articles/1999, (29 Mart 199).

Article 19 ve benzeri sivil toplum érgiitleri benzeri kampanyalar Ozgir Giindem gibi PKK’ya sempati duy-
duklar bilinen yayin organlarinin karsilastiklan sikintilarda da diizenlediler.

8 Hiirriyet, (25 Mart 1999) ; “Med TV, Siiresiz Sustu”, Hiirriyet, (24 Nisan 1999).

& MED-TV, “Revocation of MED-TV’s Broadcast Licence”, MED-TV Press Release, 23 Nisan 1999. Burada su

noktanin hatirlatiimasi gerekir; Dért yil boyunca Ingiltere Tirkiye’nin NATO (yeligini hatirlamamis, iktisadi
cikarlarini distinmemis de iliskilere ciddi zararlar verdikten sonra mi bu noktaya gelmistir.

8 “Cudi TV, Med TV Kapatiimadan Aylar Once Hazirlanmis”, Hirriyet, (21 Haziran 1999).

80




AVRASYA DOSYASI 363

Boylece MED-TV ile anlasmasini iptal eden tilke sayisi altiya ¢cikmis oldu
(Daha 6nce de Portekiz, Ispanyol, Fransiz ve Alman firmalari
anlasmalarini tek tarafli olarak iptal etmisti). 2001 yilinin yaz aylarina
gelindiginde uydu kadar kablolu yayin da alternatifler arasindaydi ve is
birligi yapilacak kurumlar arasinda ingiliz British Telecom da bulunuy-
ordu. Ingiliz Disisleri Bakanligi'ndan sizan bilgilere gére bakanhk BT’yi
béyle bir girisime girmemesi konusunda uyardi ve kanalin Ocalan ile
iliskisine dikkatleri ¢ekti.®* Bu ddbnemde Avrupa’nin ‘istenmeyen adami’
haline gelen Ocalan’in imaji Turkiye'nin isine yaradi ve MED-TV yayin
yapacak ulke bulmakta zorlandi.

Sonugta orgit yayin merkezini degistirmekten, yayin formatlarini ve
kanal sayisini ¢esitlendirmeye kadar bir ¢cok dneriyi kendi icinde tartisti
ve bir ¢6ziim yolu bulmaya calisti. Bu tartismalarin tirtinti olarak i ayri
kanal uzerinden ve farklh ulkelerden, farkli zaman dilimlerinde yayin
yapilmasi Onerisi kabul gordii. Buna gore CTV gece yayin yaparken,
MEDYA TV guindiiz saatlerinde yayinlarini stirdiirecek, baska bir tlke ve
uydu lzerinden de ucuncu bir kanal, Mezepotamya TV (METV) sabahin
erken saatlerinde yayin yapacakti.®® Bunun igin ilk olarak MEDYA TV
orneg@inde goriilecedi gibi yayin merkezi degistirildi ve Paris’te yeni
kanalin c¢alismalarina baslandi. PKK'nin televizyonculuk alanindaki
strateji degisikligi yayin merkezinin degistirilmesiyle de smirli kalmadi.
MEDYA-TV'nin yaninda bir baska televizyon kanal, yani CTV (Cultural
Television veya Cudi TV) de Ingiltere merkezli olarak 12 Mayis 1999'da
yayma basladi. Orgiit iiyeleri arasinda kanalin adi ‘Cudi TV’ olmustur.
Ik baslarda CTV Vatikan’dan sagladigi verici sayesinde yayinlarini
surdurmuiistiir ve ilk yayinlarda MED-TV’nin ¢izgisi bu kanalda da devam
ettirilmek istendiyse de kesin kapatma Kkarariyla birlikte CTV ayn bir
kanal gériintimiine buriindiriilmustir. Vatikan’in yaptiQi ‘jest’ icin sarti
ise glnde bir saat Hiristiyanlik propagandasi yapilmasi ve belirlenen
Hz. Isa filmlerinin gosterilmesi olmustur. Bu dénemde Hz. Isa’nin
hayatini anlatan filmler Kirtge ve Tiirkge dublajli olarak gosterilmeye
baslandi. Ayrica yaymlarda ‘zararsiz’ Kurt¢ce sarkilar ve ‘Kurdistan’
olarak adlandirilan boélgeden gorintiiler de yayinlaniyordu; fakat
Vatikan, belki de Tiirkiye'nin uyarillart sonucunda, fikir degistirerek
kanaldan destegdini cekti ve birazdan gorilecegi gibi hazirlikh olan
orgut tiyeleri 6nce ingiltere tizerinden bir stire paravan isimler altindan
CTV yayimnlarini suirdurdiilerse de, ardindan MEDYA TV yoluyla MED-
TV’deki yayin kaliplarini devam ettirmistir.

QOrya Sultan Halisdemir, “British News Program Highlights MED TV’s Plight”, Turkish Daily News, (3 Agustos
2001).

& “pPKK Kanallari Ugliiyor”, Radiikal, (29 Temmuz 1999).




364 SEDAT LACINER / “BOLUCU TELEVIZYON YAYINCILIGI” VE ULUSLARARASI ...

Iddialara goére PKK, CTV yoneticileri ile MED-TV kapatilmadan aylar
oncesinden anlasmistir. Kanalin merkez burolari Londra’'nin kuzeyinde
yer alan Essex bolgesindedir ve bu tarihlerde bir Ingiliz sirketi olarak
kaydedilmistir. Ayrica kanal yetkKilileri kendilerini dini yayin yapan bir
Kultir kanal olarak sunmuslardir. PKK'nin kendi propagandasini yap-
mak icin dini degerleri kullandigi bilinen bir gercek. Bu noktada
sasirtici olan ise bu kez kullanilan dinin islam degil, Hiristiyanlk
olmasidir.®® Yeni kanal kendi ifadeleriyle Hristiyan perspektifinden
Kiirtleri egitmeyi amaclamaktadir.®” Kanalin basinda MED-TV'nin aksine
bir Kurt degil, bir ingiliz, David Goodenough vardir. Goodenough kendi-
lerinin Kurtlerin sikintilarina ¢ok hassas olduklarini, bu konuya 6zellik-
le degindiklerini ifade ederken, 6rgut ile baglantiy1 dogal olarak red-
dediyordu. CTV gibi dini hassasiyetleri olan bir kanala kaymanin temel
nedeni ise Tiirkiye, Kuzey Irak, iran ve Suriye’den Avrupa’ya go¢ eden
Hristiyan Stiryani Kurtler olmustur. Suryanilerce Avrupa’da Kurulan Bet
Nahrin (Siiryani Yurtsever Devrimci Orgiitii) gerek Vatikan, gerekse dini
yayin yapan CTV Kkanal yetkKilileriyle baglantilant saglamis, Kirtler
arasinda Hristiyanhdi ayakta tutma gerekgelerini kullanmistir.®

CTV Once iki saat ardindan da alti saatle yayinlarini siirdirdii ve
yayin saatini giine yayma hedefini koydu. Eutesat uUzerinden yayin
yapan kanal 40 ulkeden izlenebilme kapasitesine sahipti. Yayinlarina
Kiirtce sarkilar ile baslayan kanal surekli olarak Turkiye'nin giliney-
dogusu ile Kuzey Irak’l tek bir parca seklinde gdsterirken, yayinlanan

% Bati Avrupa ve Kuzey Amerika’'da dinin siyasi alanda ve yasamin diger safhalarinda etkisi eskiye oranla

azalmissa da halen en énemli 6gelerden biridir ve PKK bu gercegin farkindaydi. Bat'nin kalbini ve destegini
kazanabilmek igin her yolu deneyen 8rgiit icin Hiristiyanlik konusu énemli bir yer tutuyordu. Orgiitiin bir diger
taktigi de kendisinden dnce baslatiimis olan Tirkiye karsiti gruplasmalara destek vermek ve bunlara kendi
milcadelesi dogrultusunda katiimakti. Bu gergevede PKK’nin tlim Avrupa ilkelerinde Trkiye'nin Misliman
bir gelenekten gelmesinden rahatsizlik duyan ciddi gruplarin bulundugunu fark etmesi uzun zamanini almadi.
Ornegin, Ingiltere gibi gérece sekiiler sayilan bir tilkede bile bazi dini kuruluglar Hiristiyanlarin Tiirkiye’de
blytik sikintilar cektigini savunarak, Turkiye'yi insan haklar ve inan¢ 6zgurliigl alanlarinda agir bir dille
sucluyorlardh. iste bu gruplar ile iliskiye girerken érgiit kendisini Hristiyan Kiirtler'in temsilcisi olarak sunuyor-
du. Ornegin, ERNK bazi basin agiklamalarinda Tiirkiye'de Hiristiyanlarin karsilastigi sorunlari anlatirken
Tiirkiye'yi ‘Kiirdistan’daki Hristiyan halklari katletmekle’ sugluyordu. (Oregin ERNK’nin 18 Aralik 1997 tarih-
li agiklamasi: ‘Turkish Troops and KDP Massacre Assyrian Christians in Kurdistan’, National Liberation Front
of Kurdistan Press Release, 18 Aralik 1997). CTV bir yénden bu politikalarin bir meyvasi olarak gérilebilir.
Benzeri bir stratejiyi Ocalan Italya giinlerinde de kullanmis, Papa’nin destegini almaya calismisti (Reha Erus,
“Apo’nun Umudu Papa”, Hiirriyet, 16 Mart 1999). Bu gercevede Ocalan’in yakalanmasindan sonra “Isa gibi
carmiha gerildim. Ben Isa gibiyim. Isa’ya yapilanlar bugiin bana da yapiliyor” sézleri de tesadiif olmasa
gerektir (Faruk Zabci ve Reha Erus, “isa Gibi Garmiha Gerildim”, Hirriyet, 15 Mart 1999). Son olarak bu
baglamda not edilmesi gereken bir nokta da Ocalan’in yakalanmasindan sonra Isvigre’de bulunan Diinya
Kiliseler Konseyinin (World Council of Churches) “Kurt sorununa barisgil ¢dziimde bulunulmasi ¢agrisinda
bulunarak, Konsey olarak kendilerinin Ocalan’in givenligi ve saghgi ile yakindan ilgilendikleri” yéniinde bir
aciklama yapmis olmasidir (“Statement on the Situation of the Kurdish People and the Arrest of Abdullah
Ocalan”, World Council of Churches, Office of Communication, Press Release, (19 Subat 1999).

8 “Kurdish Television Back on Air", CTV Press Statement, (7 Haziran 1999).
8 “MED TV CTV Oldu”, Radikal, (15 Mayis 199).




AVRASYA DOSYASI 365

programlar tipki MED-TV’de oldugu gibi Belgika’da hazirlaniyordu. Bu
isi yiiklenen firma merkezi Denderleeuw’da (Belcika) olan BRD’ydi. BRD
ayni zamanda kanal yayinlarinin uydudan guivenli bir sekilde seyirciye
ulastirnlmasi gorevini de ustlenmisti. BRD’'nin yaninda MED-TV’ye pro-
gram Ureten ROJ NV de devredeydi ve CTV'nin hizmetinde faaliyetleri-
ni surdurdii. Bu sirket halen ¢alismalarini stirdurtiyor.

CTV, MED-TV Orneginden de yararlanarak kendince 6nlemler aldi.
Ornegin ilk baslarda kapatilmaya gerekge yapilmasin disiincesiyle
haber biilteni hazirlamadi.®® Kiirtce, Turkce ve Arapcga yapilan yayinlar
Kiilttir, egitim ve edlence programlari tizerinde yogunlasti. Verilmek iste-
nen mesajlar bu programlar aracilidiyla verilmeye calisildi. Ayrica hig
bir programin canl yayinlanmamasi kararlastirilmisti. Bunun amaci ise
canli yayinda Kkonuklarin kanalin kapatilmasina neden olabilecek
aciklamalar yapmalarini engelleyebilmekti. BRD’nin acgiklamalarina
gOre tiim programlar sirket tarafindan ITC'nin yayin kodu ve 30
Temmuz 1979 tarihli Belcika'nin yayincilik yasasi dikkate alinarak san-
surleniyor ve ‘sakincasiz’ bir hale getiriliyordu.”® CTV’'nin tum
c¢abalarina karsin CTV de kisa zamanda Turk yetkKililerce bir ‘PKK kanalr’
olarak algilandi. CTV tim bu iddialan 1srarla reddetti ve kendisinin
MED-TV’'nin devami olmadidinin altini ¢izdi; fakat kanalin yaymladid ilk
programlardan birisinin PKK'nin alti1 Kisilik yuritme komitesinden
Cemal Bayik’la yapilan roportaj olmasi dikkat c¢ekiciydi. Turkiye soz
Konusu yaymin kasetlerini hem ingiltere'nin Ankara Buyiikelgisine,
hem de ITC’ye Ingilizce cevirileri ile birlikte iletti. Fakat ITC'nin konuya
iliskin agiklamasi ‘CTV’nin MED-TV’'nin dustugu duruma dusmesi icin
daha o6nilinde ¢ok uzun bir yol var’ seklinde oldu.®’ Aciklamanin ter-
ciimesi ‘bir dort y1l daha PKK Ingiltere’den yayinlarini siirdurebilir’. CTV
ile PKK arasindaki baglantiyr ortaya koyan bir diger delil de CTV’'nin
internet’teki web sayfasi. Kanal bir Ingiliz firmasina ait gériinmesine
karsin sayfa tamamiyla Turkge ve Kiirtce olarak hazirlanmis. Haber say-
fasina baktiginizda tim haberlerin PKK ve onun yan organlar1 olan
ERNK ve ARGK'nin bildirilerinden olustugunu goériyorsunuz. Iste bir
kag¢ Ornek: ‘Tutuklama Kararina ERNK’dan Cevap’ (29.7.1999); ‘Mus’ta
ARGK Pususu’ (29.7.1999); ‘Tirk Ordusu Harag¢ Kesiyor’ (29.7.1999);
‘PKK Barista Israrll’ (24.7.1999).%* Ayrica spikerlerden bir ¢ok ¢alisana
kadar eski MED-TV calisanlari da CTV icin calisiyor.

8 “New Kurdish Television”, BBC World, (13 Nisan 1999).

% “Kurdish Television Back on Air", CTV Press Statement, (7 Haziran 1999).

" Jan Black, “Turks Want ‘Pro-Kurd’ TV Censored by Britain”, Guardian, (21 Haziran 1999).
% CTV Arsivi, 1999, detaylar icin bkz. http://ctvkurdish.com.




366 SEDAT LACINER / “BOLUCU TELEVIZYON YAYINCILIGI” VE ULUSLARARASI ...

Turkiye'nin CTV’ye karsi aldiqi Onlemlere bakilacak olursa MED-
TV’den daha farkli bir manzara ile Kkarsilasiilmaz. MED-TV’yi
kapattirdigini diisiinerek ‘buytlik bir zafer’ elde ettigini diistiinen Turk
hukiumetine gére CTV'nin kaderi de ayni olacaktir. Nitekim dénemin
Basbakani Bulent Ecevit “CTV’yi takip ediyoruz. Onun icin de gerekli
girisimlerde bulunuyoruz” demistir.*® Ttlrkiye girisimlerde bulunmus ve
ilk kanali kapattirmistir, fakat orgiit hala Turkiye'de Kirtce televizyon
yayincilidi tekelini bir sekilde devam ettirebilmistir. Bu durum Kirtge
televizyon yayincihigina Turkiye nin tek boyutlu bakisinin ve Avrupa’nin
bu konuda takindigi tutumun dogal bir sonucu sayillmahdir.

Diger taraftan CTV bir silire yayinlarini surdirdiikten sonra
Turkiye'nin girisimlerine gerek kalmaksizin MEDYA TV'nin oturmasiyla
birlikte Temmuz ayinda yayinlarina ara verdi ve yerini MEDYA TV'ye
birakti.

METV (Mezopotamya TV)

PKK'nin temel kanali MEDYA TV olmasina Karsin, ug¢uncti bir kanal
da Danimarka merkezli olarak Kopenhag'da, Danimarka yasalarina
gore kurulmustur. Bu kanalin da ortaya c¢ikmasiyla birlikte PKK'nin
uydudan yayin yapabilecedi kanal sayisi 4’e ¢cikmistir (Bunlardan ikisi
CTV olarak digerleri ise METV ve MEDYA TV olarak kayithdir). Bu durum
her an olabilecek kapatma girisimlerine karsi bir Onlem olarak
dustinilmiis, bazi sirketler de gercekte faaliyette bulunmasalar bile
ileride ‘baslarina bir is gelebilecek olan’ su anki sirketlerin yedegi
olarak tutulmuslardir.

METV’ye gelinecek olursa, METV'nin acilis téreni de kendisi kadar
onemlidir. Kanalin kurulmasi yonunde c¢abalar baslar baslamaz Turk
yetkililer Danimarka Hiikiimeti nezdinde girisimlerde bulundular ve
kanalin terdr ve yasa disi baglantilan konusunda bilgi dosyalar1 sundu-
lar. Ozellikle Ingiltere’de alinan MED-TV’nin kapatilmasi olay1 ve bu
kanalin kara para aklama gorevi gormesi yoniindeki deneyimleri
Belgika, ingiltere ve diger tilkelerce yasanmis olmasina ve Tiirkiye'nin
tiim bu uyarilarina karsin Danimarka makamlar1 uyarilari ve gecmis
deneyimleri gdrmezden, bilmezden geldi ve kanala gerekli olan lisansi
verdi.

Resmi acilisi 17 Haziran 2000°de yapilan MED-TV'nin acilisina
katilanlar arasinda eski Danimarka Basbakani Anker Jorgensen ve
ingiliz Lordlar Kamarasi tiyesi Lord Dholakia ile esleri de bulunuyordu.
Kanal yetkilileri gordukleri bu ilgiyi hemen degerlendirerek Jorgensen’i

% “MED TV CTV Oldu”, Radlikal, (15 Mayis 1999).




AVRASYA DOSYASI 367

METV'nin onursal baskani ilan ettiler. Boylece kapatma yoOntinde
gelebilecek baskilar kismen de olsa engellenmis olacakti. Agilista
yapilan konusmalarda kanalin Kiiltiirel bir boslugu dolduracaginin alti
cizilirken, agirhkh olarak Kkiiltiirel programlarin yapilacagi, haberler ve
haber programlarin kanalin yaymnlarinda yer almayacad! iddia edildi.
Ornegin, kanal yetkililerinden Bahtiyar Halis Celik AP’'ye verdigi
demecte METV'nin politikadan uzak duracadini israrla vurgulayarak,
aqirhd@in Kirt dili ve Kultiirtine verilecegini sdylemistir.

BoOylece yaymlarina baslayan ve PKK tarafindan cizilmis olan
yayincilik stratejisi icinde roliinii oynamaya baslayan METV Kkisa siirede
internete de girdi ve bildik gorusleri bir de bu kanaldan tiim diinyaya
yaymaya basladi. Bu sayede kanal tiim diinyadan seyredilebilir hale
geliyor, ayrica Danimarkaca ve ingilizce’de hazirlamis oldugu tarafli
haberler ile basta Danimarka olmak tizere tiim dunyay1 Turkiye aley-
hine bilgilendiriyordu.

Tipki benzerleri gibi, METV'nin yayin sahasi tiim Avrupa, Turkiye ve
Ortadogu’dur ve Hotbird lizerinden, 13 derece dogu 10.853 mhz
frekansindan yayinlarina basglamistir. Sabahlari 5 saat yayinla agilan
televizyon Ozel bir sirkete bagh gorinmektedir. Ayrica kanalin finans-
manini kagit tzerinde Kurt Vakfi (The Kurdish Foundation Trust) ile
Danimarka’da kurulmus bulunan Momoyan Vakfi (Momoyan
Foundation) yapmaktadir. Kanalin Danimarka’daki burolarina ek
olarak, Isveg’'te de bir stildyosunun bulundugu, buna ek olarak diger
PKK Kkanallaryla ortak program havuzunu kullandigi da bilinmektedir.

MEDYA TV

Denebilir ki MED-TV'nin kapatilmasindan sonra PKK'nin asil yayin
organi MEDYA TV olmustur. Yeni kanal icin 6énce Yunanistan ve Kibris
Rum Kesimi, hatta Yeni Yugoslavya denendi. Ancak, uluslar arasi alan-
da PKK’ya verdigi destekle zor duruma diisen Yunanistan ve Kibris Rum
Kesimi buna yanasmadi. Sirplar da PKK’ya yanasmanin kendilerine bir
yarar getirmeyecegini diistinerek bu Oneriyi kabul etmediler. Ardindan
Rusya denendi, Rusya hemen istegdi reddetti.**

Bunun tlzerine yeniden Bati Avrupa’ya doniildi. ingiltere, Belcika,
Fransa, Almanya, isve¢ ve Danimarka agirlikh olarak CTV ve METV
yayina gecilirken, ortamin sakinlesmesinden de yararlanarak MEDYA TV
tam gun yaymna baslatildi. Bu kanal da tipki MED-TV gibi Hotbird
uzerinden ve ayni frekanstan yayma baslamistir (10.853, 13 derece
dogu),” fakat bir farkla, yeni kanalin yayn merkezi Ingiltere degil

% “Rumlar'a Yanastilar’, Hirriyet, (24 Mart 1999) ; “MED-TV Yeni Ulke Anyor”, Hiirriyet, (21 Mart 1999).
% Eutelsat TV, Frequenzen, wwwZ2eutelsat.de/tvirequenzen/index.htm.




368 SEDAT LACINER / “BOLUCU TELEVIZYON YAYINCILIGI” VE ULUSLARARASI ...

Fransa’'nin Paris kentiydi.”* Sonu¢ olarak MEDYA TV 30 Temmuz
1999’da, Turkiye saatiyle 20:50’de resmi deneme yayinlarina basladi ve
MED-TV ile baslayan siirecte de yeni bir asamaya gecilmis oldu. Bir gun
icinde normal yayma sokulan kanal gunde 12 saat yayin yapabiliyordu.
Kanalin acilisini Paris’te buytik bir spor salonundan gerceklestirdigi canli
yayinla yapan MEDYA TV, acilista Ahmet Kaya konseri yayinlamayi tercih
etti. Kaya'nin yaninda bir c¢ok sarkici Kiirtce ve Tirkce sarkilar
seslendirdiler. Sarkilarin ardindan Tirkce, Kiirtce ve Arapga olarak
haberler yaymladi. Buiylk bir eglence havasinda verilen gecede kanal
yetkilileri MEDYA-TVyi ‘ticari, aile kanall’ olarak tanimlamay: tercih ediy-
orlardi, fakat kisa stire icinde MEDYA-TV lizerindeki ‘cekingenligi’ att1 ve
Nizamettin Tas gibi PKK'nin 6nde gelen isimleri bir ekranda boy goster-
meye basladilar.®” Zaten MED-TV ve CTV’de yer alan ekip neredeyse hic
degismeden bir iki ekleme ile yeni kanala ge¢cmislerdi. Bu cercevede
MEDYA TV’nin MED-TV'nin devami oldugu konusunda hicbir stiphe yok-
tur. Yeni kanal eski cizgisini muhafaza ederken, orgiitiin silahli
miicadeleden belli bir siire icin c¢ekildigi izlenimini verme yoniindeki
istegi televizyon yaymciliginin PKK stratejisi icindeki yerini de artirmistir.
‘Siyasallasma’ olarak belirlenen yeni hedefte MEDYA TV neredeyse pro-
jenin ‘yurutici kolu” gibi hareket etmeye baslamistir. Bu arada belir-
tilmesi gereken bir diger nokta da MEDYA TV ile orgiitiin giidiimiindeki
televizyon yayinlarinin daha genis bir Kitle tarafindan izlenmeye baslan-
masidir. Ayrica MEDYA TV gecen stire zarfinda kendisini tiim Avrupa’da
‘Kurt toplumunun kanali” olarak kabul ettirme yolunda da ciddi bir yol
kat etmistir.

Tim bu gelismelere paralel olarak, birazdan detaylarina girilecegi
lizere kanalin Turkiye’deki izlenme orani da yukselmis, etki sahasi
genislemistir. Buna karsin Tirkiye'nin girisimleri oldugu muhakkak
olmakla birlikte, Ermeni iddialarina verdigi destek ile Turkiye nin buytik
tepkisini ¢ceken Fransa’dan kanali kapatmasini beklemek gl¢ olsa
gerektir. En 6nemlisi ise Gluneydogu’daki ¢catismalarin bitme noktasina
geldigini diisinen Avrupa Birligi ulkeleri Kurt¢e yayin yapan bir kanali
kolay kolay kapatmak istememekte, aksine Turkiye’den bu konuda
daha liberal adimlar beklemektedirler. Bu durum da Turkiye'yi dnceki
donemlere oranla daha zor bir duruma sokmustur.

Son olarak MEDYA TV ile ilgili olarak not edilmesi gereken bir
diger 6bnemli gelisme de yeni kanalda Kiirtge'nin agirhdinin artmis

% “Kurdish TV Based in French Launches Website in Kurdish Dialect”, BBC International Monitering Service,

15 Aralik 1999 (Londra); “Turkey’s Kurds Still on Their Feet”, The Economist, (23 Ekim 1999).

¥ Omegin C6zam adh program &rgit gériislerinin agikca propagandasinin yapildigi programlardan biriydi.




AVRASYA DOSYASI 369

olmasidir. Kimi uzmanlara gére bu degisim PKK’ya dontik olarak
yapilan ‘Kiirtce bilmeden Kiirtculiik yapiyorlar. Televizyon kanal-
lan bile Tiirkge’ yollu suglamalara bir cevaptir. Ornegin, gazeteci
Yalcin Peksen bu degisikligi su sekilde aciklar: “Uzaydan yayin
yapan bir PKK televizyonu var. Yakin zamanlara kadar Turkce
yayin yapiyorlardi. Bunlar ne bicim Kiirt, Kiirtce dahi bilmiyorlar
elestirileri lizerine tavir degistirip, isi Kirtge’'ye doktiiler.”*

Stuiphesiz bu degdisimin nedeni sadece dis elestiriler olamaz. Her
seyden 6nce MED-TV’'nin Tirkc¢e adirlikh bir yayin yaptigi dogrudur ve
Tirkge yayinlar MEDYA TV’de de devam ediyor. Bunun en énemli sebe-
bi kanalin sadece Kiirt kokenli yurttaslarimiza degil, Tirkiye'ye déniuk
hesaplar icinde olmasidir. ikinci olarak Turkiye Kirtlerinin 6énemli bir
boliimu Kurtge bilmiyor ve bunun icin de devleti suc¢luyorlar. Buna
taninmis ses sanatcisi Ahmet Kaya ve orgiitiin lideri Abdullah Ocalan
da dahil. Calismanin diger boliimlerinde deginildigi lizere siyasallasan
Kurtler bu yoénelimi Kurt¢ce sayesinde degil, Turkce sayesinde
kazanmislardir. Yani bir cok Kisinin Tiirkgesi ilerledikce muhalefeti
artmis, Kimileri ayrilik¢l noktaya kadar gelmistir. Bu durum MED ve
MEDYA TV calisanlar icin de gecerlidir. Su an MEDYA TV’de calisanlarin
buyuk bir kisminin Turkgeleri Kurt¢elerinden daha iyidir ve Kiirtgeleri
bir ¢ok Turk¢ce kelimeyi icinde barindirr. Bu da siyasallasmanin
kaynadginda Tiirkge'nin bulundugu savimizi dogrular; fakat Ozellikle
Ocalan’in yakalanmasindan sonraki yayinlarda Kiirt¢e'nin artinimasi
politikas1 buytik bir stratejinin pargasidir. Bu tarihten sonra siyasal-
lasmaya hiz veren orgut sadece MEDYA TV’de degil, diger yayinlarinda
da Kiirtce’ye agirhk vermistir. Kurtgesi ¢cok iyi olan Kisileri bulup
calistirmak icin Orgitle baglantii bazi yayin organlar ilan dahi
vermistir.®® Ozetle Tirkce ile baslayan siyasallasma simdi Kirtce ile
devam etmektedir. Orgiit kendince Kiirt kokenli insanlar arasinda
Kiirt¢ce'nin Kullanimini artirarak, bu insanlarda farklilasmayi arttirmaya
calismaktadir. Bu stratejinin bir nedeni de Avrupa Birligi ve uluslar arasi
insan haklan orgutlerinin azinhk dillerine gosterdikleri buyuk ilgidir.
MEDYA TV agirlikli olarak Kiirtce'ye yoOnelerek bu Kkonuda elini
guclendirmek istemistir. Son olarak kanal Kuzey Irak ve diger bolgeler-
deki tum Kurtleri kapsama amacindadir ve bu amacina bu sekilde
ulasmak istemektedir.

% Yalgin Peksen, “Kuvantum Fizigi ve Apo”, Aksam, (10 Agustos 2000).

% Ornegin Kurdish Observer.




370 SEDAT LACINER / “BOLUCU TELEVIZYON YAYINCILIGI” VE ULUSLARARASI ...

SONUC

Goraldugu tzere MED-TV silahli micadelenin bir unsuru olarak
disunilmus, fakat ¢ok daha buyuk hedeflere ulasmak igin
Kullanilmistir ve orgute etkinligini artirmada tahmin bile edemeyecegi
araglar saglamistir. Teknolojinin gelismesinden de yararlanan orgiit,
terdr eylemleri alaninda adeta bir ilke imza atarak, yerde yapamadigini
‘havada’ yapmaya calismis, bunda buyuk ol¢iide basarili da olmustur.
‘Basarisinin’ diizeyi tartismali olmakla birlikte Turkiye'nin toplumsal
barisina agir darbeler vuruldugu, daha da énemlisi ileride biiyuik sorun-
lara yol agacak bir neslin Turkiye’de ve Avrupa’da, Turkiye Kkarsiti
duygular ile yetistigi ve yetismeye devam ettigi muhakkaktir. Gelinen
teknolojik gelismelerin 1s1d1 altinda bu tir yayinlara klasik yontemler ile
son vermek, ya da bunlarla bu sekilde miicadele etmek neredeyse
imkansizdir. MED-TV deneyimi Tuirkiye’ye bunu adir maliyetler karsihdi
ogretmistir. “Zararh yaymnlar’ ile miicadelenin yolu onlar yasaklamak ya
da fiziksel olarak ortadan kaldirmaktan gecmez. Soruna Kklasik yon-
temler ile yaklasmak demokrasiden dis politikaya kadar genis bir alan-
da buyuk zararlara yol actiqi gibi durdurulmak istenen yayinlarin
kesilmesini de saglamaz. Nitekim MED-TV ve MEDYA TV 6rneklerinde
s6z konusu kanal yayinlarini tim baskilara karsin devam ettirebilmistir.

Tirkiye yayinlart durdurmak igin diplomatik ve siyasi baskilarda
bulunmussa da her seyden Once bu cabalarinda ¢ok ge¢ kalmistir.
Yayinlar konusunda bir 6ngodriilde bulunulamamis olmasi da
dusundurticti bir diger noktadir. Bu c¢abalardan ise ciddi bir sonug
alindigi sOylenemez. Basta ingiltere, Belgika ve Almanya olmak lizere
bu ulkeler Turkiye ile adeta bir ‘kedi-fare oyunu’ oynamislar, kanal bir
yerde baski goriirken diger bir yerde faaliyetlerine devam etmis, sonuc-
ta yaymlar kesintisiz olarak surmiistiir. Bu tilkeler sadece Turkiye ile

degil, orgiit ile de benzeri bir
ceoeececseceee | ‘oyun’ oynamislar, boylece
MED-TV silahh yayinlar1 ve PKK’y1 kontrol altina

miicadelenin bir unsuru almaya calismislardir.
olarak dugunuln.l.u?, ikinci 6nemli sonug, sorunda
fakat ¢ok daha bityiik diger devletlerin oynadigi bariz
hedeflere ulasmak icin rol ile ilgilidir. PKK'nin ‘ani’ bir
Kullanmilmistir ve orgiite
etkinligini artirmada
tahmin bile
edemeyecegi araclar
saglamistir.

kararla televizyon yayincilidina gi-
rismesinde diger devletlerin
buytik bir rolii oldugu gorilmek-
tedir. Basta Almanya olmak
tizere, PKKy1 siyasi bir hareket
haline getirmek isteyen tilkeler




AVRASYA DOSYASI 371

PKK'nin donusturilmesinde 6nemli bir rol oynamislardir. Nitekim MED-
TV'nin Kurulus ¢alismalarinin Almanya’da yapilmasi, programlarin isveg
ve Belgika’da hazirlanip, ingiltere tzerinden yayinlanmasi bu savin
temel Kanitlardir.

Belirtilmesi gereken bir diger tespit de MED-TV’'nin, PKK'nin siyasal-
lasma isteginin somut bir godstergesi olmasidir; fakat siyasallasmak
isteyen hareket bunu Turkiye Cumhuriyeti Kimligi icinde
gerceklestirmeyi reddetmekte, ayrilik¢l bir sonucu arzulamaktadir.
Bugline kadar bu ydndeki iddialan reddetmesine karsin, farkl bir kim-
lik arayisi ve Ozellikle Avrupa’da izlemis oldugu Turk kimligi ve Turkiye
Cumhuriyeti kimliginden ayrilma ¢abalarn orgiitiin ve kanalin s6zlerini
teyit etmemektedir.

PKK, MED-TV Orneginde goruldugu lizere yukarida belirtilen hede-
flere ulasmakta uzun bir yol kat etmistir. Hatta denebilir ki bir ddbnem
sonra PKK'nin en Onemli aktivitelerinden biri de yayincilik haline
gelmistir. Ozellikle Abdullah Ocalan’in yakalanmasindan sonra hedef
olarak belirlenen ‘siyasallasma’da televizyon yayinciliqi, (tek degilse)
belki de en 6nemli ara¢ halini almistir.

Calismanin ulastigl en son bulgu ise MED ve MEDYA TV yaymlarinin
Tirkiye’de daha liberal etnik politika arzulayanlar icin biliylik zararlar
vermis olmasidir. Bu kanallar, eger elde ettikleri ‘sansi’ daha iyi bir
sekilde Kkullanabilse idiler Kurtce TV ve boélgeye donik yayincilik
acisindan 6nemli bir kazanim olmalarn bile mumkundui, ancak bu
kanallar kendilerini siddetin bir parcasi sayarak kendilerini ‘yasal
siyaset’in disina ¢ikarmiglardir.




